Resource Partners stawia na żywność i handel

  • Alina Treptow
opublikowano: 08-05-2012, 00:00

Fundusz chce w tym roku zainwestować w dwie spółki z branży spożywczej. Łącznie ma do wydania 150 mln EUR

Fundusze private equity z grupy Resource Partners planują w tym roku sfinalizować jeszcze dwie transakcje. Po Delic-Polu, podczęstochowskim producencie ciastek, do portfela grupy mogą trafić dwie kolejne spółki spożywcze.

— Pierwsza — polska, z około 100 mln zł przychodów. Druga — z regionu Europy Środkowej i Wschodniej, z podobnymi obrotami — mówi Aleksander Kacprzyk, partner w Resource Partners.

Fundusz uważa Polskę za wyspę w regionie, bo — choć finansowanie akwizycji w Europie Środkowej i Wschodniej przysparza coraz więcej problemów — nadwiślańskie transakcje cieszą się sporym zaufaniem bankowców. Jest natomiast inny kłopot.

— Inwestorzy mają pieniądze i chętnie zainwestowaliby je w Polsce. Problem w tym, że nie zawsze jest w co. A jeśli pojawia się ciekawa spółka, to często wycena jest zbyt wysoka lub właściciele niechętnie widzą w niej nowego udziałowca — uważa Aleksander Kacprzyk.

Na celowniku Resource Partners, oprócz branży spożywczej, która jest ostatnio ulubienicą funduszy, jest też handel detaliczny i medycyna. Jednak w branży medycznej, zdaniem Aleksandra Kacprzyka, nie ma obecnie wielu interesujących spółek do przejęcia.

W detalu natomiast fundusz rozmawia z kilkoma spółkami średniej wielkości.

— W tej branży sporo będzie się działo, ponieważ rynek czeka konsolidacja. Obecnie zaledwie 20-30 proc. niezależnych sklepów należy do sieci czy grupy zakupowej, więc potencjał jest duży. Chcemy go wykorzystać — deklaruje Aleksander Kacprzyk.

Inwestorzy budujący sieci detaliczne perełek szukają przede wszystkim nad Wisłą. Oprócz Biedronki na rynku nie ma sieci wystarczająco dużej, by mogła z sukcesem rozpocząć ekspansję poza Polskę. Inaczej jest w branży spożywczej.

Ponad 100 mln zł na inwestycje

Jak rozwijają się spółki z portfela Resource PartnersGood Food, producent wafli ryżowych, planuje w tym roku rozbudowę mocy produkcyjnych w zakładzie w Skórzewie. Inwestycje zostaną zakończone w przyszłym roku i pochłoną kilkanaście milionów złotych.

Są konieczne, bo spółka dynamicznie rozwija sprzedaż — nie tylko nad Wisłą. Rynki eksportowe — głównie Francja, Niemcy i Wielka Brytania — generują obecnie około 40 proc. obrotów, które w ubiegłym roku przekroczyły 60 mln zł. W tym roku mają urosnąć w dwucyfrowym tempie.

— Na tym rynku są gracze, którzy mogą ruszyć na zagraniczne zakupy — ocenia Aleksander Kacprzyk. Resource Partners ma do wydania jeszcze około 150 mln EUR. Kwota powinna wystarczyć na 5-7 transakcji, które zostaną zrealizowane w ciągu najbliższych dwóch lat.

Mavit, centrum medyczne, otworzył w tym roku w Katowicach, kosztem 18 mln zł, placówkę specjalizującą się w okulistyce, laryngologiioraz chirurgii szczękowej.

Spółka, która działa w Katowicach i Warszawie, planuje dalszą ekspansję — w ramach dotychczasowej specjalizacji — w największych polskich miastach. Rozważa przejęcia centrów medycznych z kilkoma milionami złotych przychodów oraz inwestycje greenfield w placówki z kilkunastoma łóżkami. W ubiegłym roku przychody spółki wyniosły 27 mln zł, w tym mają przekroczyć 30 mln zł.

Melvit, producent sypkich artykułów zbożowych, planuje w ciągu najbliższych dwóch lat inwestować w rozbudowę mocy produkcyjnych. Na nową fabrykę w Ostrołęce wyda ponad 70 mln zł.

SPS Handel, dystrybutor spożywczy i właściciel sieci 40 sklepów działających pod marką Zielony Market, chce rozwijać się organicznie. Planuje otwarcie kolejnych sklepów, by stać się liczącym graczem w branży handlu detalicznego w północno- -wschodniej Polsce.

Interchem i Polbita, czyli drogerie Aster i Natura, pracują nad konsolidacją biznesów pod marką Natura. Wicelider rynku chce gonić Rossmanna i pod koniec roku mieć ponad 400 placówek. Ekspansja jest planowana w dużych miastach, a większość nowych placówek będzie miała powyżej 200 mkw.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu