Rewolucja w zarządzaniu dostawami

Marcin Bołtryk
opublikowano: 17-10-2018, 22:00

Logistykę przyszłości ukształtuje pięć sił. W efekcie zmieni się nie do poznania. Już na początku przyszłej dekady.

„Transport & Logistics Trendbook 2019” to opublikowany dziś raport przygotowany przez specjalistów z PwC Polska. Wynika z niego, że branżę logistyczną czeka prawdziwa rewolucja.

— Wraz z rosnącą złożonością zmian w transporcie i logistyce, firmy pracując nad swoimi strategiami coraz częściej stają przed trudnym zadaniem wyboru najlepszych rozwiązań, które pomogą im zbudować przewagi konkurencyjne teraz i w przyszłości. Dlatego zdecydowaliśmy się systematycznie opisywać najważniejsze tendencje i do każdej z nich dobrać odpowiednierozwiązania — mówi Maciej Starzyk, menedżer w dziale doradztwa strategicznego i operacyjnego PwC.

Siły zmian

PwC Polska wymienia pięć sił, które będą modelować transport i logistykę Pierwszą z nich jest digitalizacja. Dotyczy ona już nie tylko prostych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, ale również podstawowych procesów biznesowych oraz sposobów zawierania kontraktów usługowych między dostawcami usług i ich klientami. Zdaniem Tomasza Sączka, wicedyrektora w zespole transportu i logistyki PwC Polska, wbrew pozorom polskie firmy nie są w pełni świadome plusów, jakie zapewnia digitalizacja.

— Powody? Głównie brak adekwatnego know-how oraz przestarzałe technologie. Digitalizacja przedsiębiorstw często wymaga przekształcenia sposobu, w jaki świadczone są usługi, a nieraz i przekształcenia całego modelu biznesowego. Jednak pociąga za sobą bardzo duże korzyści, takie jak uproszczenie procesów, zmniejszenie negatywnego wpływu niedoboru wykwalifikowanej kadry, czy też możliwość rozwijania zupełnie nowych produktów czy usług — tłumaczy Tomasz Sączek.

Kolejnym motywatorem zmian będą przesunięcia w handlu międzynarodowym. Wzrost handlu tranzytowego między Europą i Azją, przewidywane spory handlowe największych gospodarek świata, nowe umowy handlowe oraz inicjatywa Nowego Jedwabnego Szlaku — to tylko część trendów, które sterują zmianami w handlu międzynarodowym. Zbliżenie Starego Kontynentu z państwami Azji, budowa nowych hubów i rozwój korytarzy transportowych, nie tylko wpłynie na większą wymianę handlową, ale przede wszystkim stanowi bezprecedensową szansę dla firm logistycznych. W 2011 r. odnotowano 17 kursów wykonanych przez pociągi towarowe na trasie Chiny-Europa. Sześć lat później już 3673 — zwraca uwagę Maciej Starzyk.

Wraz z regularnie rosnącą wymianą handlową obserwujemy wzrost znaczenia transportu. Ważne, by zarówno prawodawcy, jak i firmy z sektora transportu i logistyki przygotowały się na nadchodzące zmiany w infrastrukturze i zwiększoną konkurencyjność rynku.

Handel w sieci

Trzecią siłą są zmiany w łańcuchach dostaw, które zawdzięczamy rozwiązaniom software’owym. Następny krok w rozwoju tych rozwiązań pozwoli dalej automatyzować biznes i zwiększać jego efektywność, wykraczając poza obecnie trwającą digitalizację. Według autorów raportu, implementacja tego typu rozwiązań w transporcie nabierze rozpędu w perspektywie najbliższych 3 lat. Obecnie ich dojrzałość jest jeszcze zbyt mała. Czwartą siłą będą zmiany wewnętrzne w handlu. O ile trudno jest się spodziewać pełnego wyparcia sprzedaży tradycyjnej przez e-commerce, to prognozy wskazują jednak, że penetracja e-handlu w handlu detalicznym do 2021 r., wzrośnie dwukrotnie. Równolegle można spodziewać się zwiększonej aktywności w zakresie konsolidacji podmiotów transportowych (wraz z tworzeniem się na rynku graczy globalnych) oraz inwestycji spółek e-commerce w logistykę.

Piątym powodem logistycznej rewolucji mają być, według autorów raportu, zmiany procesów dzięki rozwojowi sprzętu i urządzeń. Robotyzacja może wspomócprocesy transportowe i logistyczne, podobnie jak niedawno wsparła rozwój produkcji przemysłowej Dzisiejsze podejście do robotyzacji różni się od rysowanych w przeszłości scenariuszy zakładających wyparcie pracowników fizycznych przez maszyny. Zamiast tego, ich rolą ma być wsparcie kadr, tak by łatwiejsze stało się rozwiązywanie skomplikowanych procesów i likwidowanie zatorów. Inne ważne rozwiązania związane z rozwojem maszyn to elektromobilność w transporcie drogowym, koleje szybkich prędkości w transporcie kolejowym czy rozwiązania automatyzujące ostatnią milę w dostawach kurierskich. O ile sieć szybkich kolei istnieje już w niektórych krajach na świecie, a rozwiązania elektryczne są również testowane, o tyle szerszego zastosowania tych zmian można się spodziewać za około 5 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Rewolucja w zarządzaniu dostawami