Robot z niższą składką

Marcin Bołtryk
14-02-2018, 22:00

Autonomiczne auta i tzw. car sharing będą coraz bardziej wpływać na rynek motoryzacyjny. A także na ubezpieczycieli.

Ubezpieczenia komunikacyjne stanowią największą część ubezpieczeń majątkowych. W 2015 r. były warte na świecie około 200 mld dolarów, czyli przypadała na nie jedna trzecia wszystkich składek płaconych za ubezpieczenia majątkowe.

— Również w Polsce rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest jednym z głównych. Jak wynika z raportu Deloitte dla Polskiej Izby Ubezpieczeniowej, po polskich drogach jeździ ponad 23 mln aut, a w 2016 r. wypłaty z tytułu OC i AC wyniosły 12 mld zł — mówi Krzysztof Stroiński, partner, lider praktyki ubezpieczeniowej w Europie Środkowej Deloitte.

Polisa dla komputera

Jak samochody autonomiczne, czyli kierowane przez komputer, a nie człowieka, mogą wpłynąć na sytuację na drogach? Z szacunków wynika, że najeżone czujnikami auta mogą ograniczyć liczbę wypadków nawet o 90 proc. — Co więcej — w wielu krajach postawy proekologiczne wiążą się ze wzrostem awersji do posiadania samochodu, a w konsekwencji — z popularyzacją współużytkowania pojazdów i współdzielenia podróży, czyli tzw. car i ride sharingu. Widać to szczególnie w miastach. Nie pozostaje to bez wpływu na rynek ubezpieczeń — mówi Krzysztof Stroiński.

Z badania Deloitte wynika, że tempo tych zmian może się różnić zależnie od grupy wiekowej i regionu, ale korzyści ekonomiczne i społeczne wskazują, że przyszłość będzie coraz częściej definiowana przez pojazdy autonomiczne. Najbardziej przychylni takim pojazdom i współdzieleniu aut są mieszkańcy Chin i Indii, a także przedstawiciele tzw. pokolenia milenialsów i generacji Z. Zdaniem ekspertów z Deloitte akceptacja takich rozwiązań będzie rosła również w innych krajach i w starszych grupach wiekowych.

— Będzie się to jednak działo stopniowo, tak jak stopniowo zmienia się technologia. Producenci samochodów nie sprzedają jeszcze pojazdów autonomicznych, ale wyposażają już nowe auta w wiele czujników, które wpływają na bezpieczeństwo i zwiększają zaufanie klientów do automatyzacji — mówi Daniel Martyniuk, partner w dziale konsultingu Deloitte.

Nowe OC

Pojawienie się na drogach pojazdów autonomicznych i coraz większa popularność car-sharingu wpłyną na wysokość składek ubezpieczeniowych płaconych przez kierowców.

Z jednej strony zminimalizowanie błędów ludzkich, a co za tym idzie — mniejsza liczba wypadków samochodowych, mogą wpłynąć na zmniejszenie składek. Z kolei zwiększyć składki może współdzielenie samochodów ze względu na ich komercyjne wykorzystanie. — Przyszłość, w której samochody tradycyjne będą jeździły po ulicach obok pojazdów częściowo i w pełni zautomatyzowanych, a w dalszej perspektywie wizja dominacji samochodów autonomicznych na drogach, powinna wymusić wprowadzenie fundamentalnych zmian w ofercie produktów ubezpieczeniowych, a także w ocenie ryzyka, wycenie i modelach biznesowych — uważa Jacek Wiśniewski, starszy menedżer, dział usług aktuarialnych i ubezpieczeniowych Deloitte.

Zmiany te obejmą wiele spraw, m.in. przygotowanie się ubezpieczycieli do tego, że rewolucja na rynku motoryzacyjnym może przebiegać w różnym tempie w różnych regionach i grupach wiekowych, albo uznanie, że odpowiedzialność za wypadki i kolizje w coraz mniejszym stopniu będzie spoczywała na kierowcach, a w coraz większym stopniu na producentach pojazdów lub technologii. Powszechność technologii będzie natomiast wymagała od firm ubezpieczeniowych wprowadzenia zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz odpowiedniego przeszkolenia rzeczoznawców i likwidatorów szkód.

— To wszystko oznacza, że firmy ubezpieczeniowe będą musiały szybko się odnaleźć w ewoluującej rzeczywistości mobilnego ekosystemu. Nie będzie taryfy ulgowej dla tych, którzy przegapią tę rewolucję. Tylko dzięki odpowiednio szybkiemu reagowaniu ubezpieczyciele będą mogli utrzymać swoją pozycję w zmieniającym się i bardzo konkurencyjnym otoczeniu — podsumowuje Krzysztof Stroiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Robot z niższą składką