Rolnicy i spożywcy walczą z zatorami

opublikowano: 04-01-2021, 13:24

Przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego mają coraz większe problemy z otrzymywaniem płatności w terminie.

Pandemia COVID-19 odbija się na branży rolnej i spożywczej. Z badania Barometr Praktyk Płatniczych, które co roku przeprowadza Atradius, firma ubezpieczająca należności, wynika, że prawie dwukrotnie wzrosła wartość regulowanych po terminie faktur B2B wystawionych przez polskie firmy z sektora rolno-spożywczego. Ponadto czas oczekiwania na zapłatę należności wynikających z zaległych faktur wydłużył się w polskim sektorze rolno-spożywczym do średnio 20 dni (taki wynik zadeklarowało 40 proc. ankietowanych). Natomiast 91 proc. badanych stwierdziło, że wskaźnik rotacji należności (który mówi o tym, przez ile dni gotówka jest zamrożona w należnościach) wzrósł w ich przypadku o 10 proc. albo więcej. Dla całej branży wynosi on średnio 154 dni, podczas gdy średnia w Europie Wschodniej to 103 dni.

Aż 62 proc. przedsiębiorców rolno-spożywczych przyznało, że pandemia ma negatywny wpływ na ich przychody, a 55 proc. stwierdziło, że obecna sytuacja źle oddziałuje na ich przepływy pieniężne.

– Aby uchronić firmę przed brakiem płynności 47 proc. przedsiębiorców musiało opóźnić płatności dla swoich dostawców, a 37 proc. mocniej zaangażowało się w egzekwowanie zapłaty nieuregulowanych faktur – mówi Aleksandra Gliszczyńska, dyrektor departamentu oceny ryzyka w Atradiusie.

Dodaje, że kryzys gospodarczy będący następstwem pandemii COVID-19 zmienił w sektorze rolno-spożywczym w Polsce podejście do analizy zdolności kredytowej kontrahentów. Badane przez Atradiusa firmy z tej branży zaczęły częściej uzyskiwać informacje kredytowe bezpośrednio od swoich klientów. Dane te wraz z referencjami bankowymi stanowią obecnie najczęściej wykorzystywane źródła oceny zdolności kredytowej.

– Przedsiębiorcy zaczęli przykładać większą uwagę do zarządzania należnościami, licząc, że to zabezpieczy ich biznesy przed utratą płynności finansowej – mówi Aleksandra Gliszczyńska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane