Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” sprawdziła, co determinuje decyzje zakupowe Polaków i czy chętnie sięgają oni po rodzime produkty. Okazuje się, że najważniejszym kryterium, jakie biorą pod uwagę podczas zakupów, jest jakość produktów – tak odpowiedziało 81 proc. badanych. W dalszej kolejności zwracają uwagę na cenę (77,3 proc.). Liczą się też walory ekologiczne produktów (26,4 proc.) oraz ich miejsce pochodzenia (25,7 proc.). Mniejsze znaczenie ma opakowanie (17,3 proc.) oraz umieszczone na nim znaki jakości (14,8 proc.).

Z badania wynika, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Czytają etykiety, analizują składy produktów i dokładnie sprawdzają przed zakupem opinie innych klientów. Sprzyja temu powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym internetem, dzięki czemu dostęp do informacji jest szybki i prosty. W kilkanaście sekund można przeczytać opis produktu, jego oceny i porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej także od producenta - i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci.
Konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Ponad 70 proc. respondentów deklaruje, że za produkt wysokiej jakości jest w stanie zapłacić więcej. Blisko jedna czwarta nie ma konkretnego zdania na ten temat, natomiast jedynie 6,4 proc. zadeklarowało, że nie zapłaci więcej.
Konsumenci wspierają rodzime firmy. Aż 73,1 proc. ankietowanych woli kupić polski produkt, jeśli ma możliwość wyboru.