Rosnące wyzwania branży AGD

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2022-01-02 20:00

Zwiększające się koszty transportu, zakupu części i energii oraz oczekiwania płacowe pracowników i ich dostępność — oto główne wyzwania sektora AGD na 2022 r.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki wpływ na producentów AGD może mieć wysoka inflacja,
  • czy wzrost cen energii i gazu będzie sprzyjać w 2022 r. sektor AGD,
  • jakich skutków tzw. Polskiego Ładu najbardziej obawiają się przedstawiciele branży.

Zdaniem Michała Rakowskiego, członka zarządu Amiki ds. finansowych, w nowym roku branża AGD będzie się zmagać z podobnymi problemami jak w minionym.

— Zmiennych będzie jednak znacznie więcej, niż było rok temu — uważa Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Whirlpool Company Polska.

Polska wśród liderów:
Polska wśród liderów:
W ciągu 11 miesięcy 2021 r. zarówno ilość, jak wartość produkcji AGD w Polsce zwiększyła się r/r o 14 proc. — wynika z danych związku Applia Polska.
Bartek Sadowski/Bloomberg

Kluczowe to rosnące ceny komponentów niezbędnych do produkcji, zachowanie łańcuchów dostaw oraz problem skutków wzrostu cen energii elektrycznej i gazu. To zresztą powszechna opinia wśród przedstawicieli polskiego sektora AGD. Te same problemy wymienia Wojciech Konecki, prezes związku pracodawców AGD Applia Polska.

— Największymi wyzwaniami będą: utrzymanie w ryzach kosztów związanych z rosnącymi cenami komponentów, energii oraz wynagrodzeń. Nie bez znaczenia jest również zapewnienie ciągłości dostaw. To ryzyko wiąże się z ograniczonym dostępem do kontenerów i kontenerowców, a także wahaniami podaży i cen surowców oraz podzespołów — mówi szef branżowej organizacji.

Zdaniem Michała Rakowskiego na razie nie sposób dokładnie przewidzieć, w którym momencie nastąpi stabilizacja na rynku surowców czy w transporcie.

— Mamy jednak nadzieję, że wzrost cen, szczególnie frachtu morskiego, z czasem nieco wyhamuje — dodaje menedżer Amiki.

Podkreśla, że w ostatnich miesiącach eksporterom sprzyjała inflacja, a aż 85 proc. wytwarzanego w Polsce sprzętu AGD sprzedaje się poza Polską.

— Na krótką metę może ona faktycznie sprzyjać branży AGD, ponieważ konsumenci będą lokowali nadwyżki finansowe w dobra trwałego użytku, jednak wzrost cen kredytu ratalnego może to utrudnić — mówi Wojciech Konecki.

Pewną szansę na wzrost sprzedaży dostrzega natomiast, paradoksalnie, w rosnących cena energii. Może to skłonić konsumentów do wyboru bardziej efektywnych energetycznie sprzętów.

— Oszczędzanie energii staje się zatem nie tylko modą na ekologię, ale też jednym ze sposobów ochrony domowych budżetów — uważa prezes związku Applia Polska.

Zdaniem Zygmunta Łopalewskiego coraz dotkliwiej odczuwalnym problemem w sektorze AGD, choć nie tylko w nim, może być dostępność wykwalifikowanych kadr.

— Obawiam się, że zmiany podatkowe, które wchodzą w życie 1 stycznia wraz z tzw. Polskim Ładem, mogą zachęcić, zwłaszcza młodych specjalistów, do spróbowania swoich sił na zagranicznych rynkach pracy — mówi przedstawiciel Whirlpoola.

Jego zdaniem polski przemysł nadal będzie borykał się z niepewnością związaną z koronawirusem i jego ewentualnymi mutacjami oraz falami pandemii.

— W tej kwestii oczekujemy od rządu prawdziwej, a nie udawanej współpracy z przedsiębiorcami — mówi Wojciech Konecki, podkreślając, że koronawirus nadal zajmuje pierwsze miejsce na liście zagrożeń.

Zygmunt Łopalewski uważa, że choć firmy sektora AGD chcą rozwijać produkcję w Polsce, to ze względu na pełną znaków zapytania rzeczywistość — uciążliwą szczególnie dla zagranicznych podmiotów, a ich jest w branży większość — trudno przesądzić, czy 2022 r. faktycznie przyniesie progres.