RRC porzuciło sprzedaż pecetów

KA
opublikowano: 19-05-2010, 00:00

Rosyjski dystrybutor nie narzeka. Znalazł właściwą strategię, której symbolem jest rozwiązanie umowy dystrybucyjnej z Lenovo.

Rosyjski dystrybutor nie narzeka. Znalazł właściwą strategię, której symbolem jest rozwiązanie umowy dystrybucyjnej z Lenovo.

Od maja 2010 r. RRC Poland zaprzestało dystrybucji komputerów marki Lenovo.

— Na tę decyzję wpłynęło kilka powodów, z których najważniejszy to niska rentowność tej działalności — twierdzi Radosław Pruchnik, dyrektor generalny RRC Poland.

Coraz mniej paczek

Ta decyzja jest symbolem przekształceń w RRC. Jeszcze w 2006 r. niemal 60 proc. obrotów firmy stanowiła sprzedaż produktów IBM, m.in. desktopów i notebooków znanych obecnie pod marką Lenovo. Obecnie 80 proc. sprzedaży RRC w Polsce przypada już jednak na sprzęt takich firm jak Cisco Systems, Motorola i Zebra Technologies oraz oprogramowanie i sprzęt do serwerowi marki IBM.

— W dystrybucji można być albo dużym graczem, zarabiającym na wartości obrotu, albo zagospodarowywać nisze. My jakiś czas temu postawiliśmy na to drugie. Chcemy się koncentrować na produktach, których sprzedaż nie sprowadza się wyłącznie do przesunięcia paczki w magazynie, lecz wymaga również wiedzy o konfiguracji tej paczki — podkreśla Radosław Pruchnik.

Nie oznacza to jednak, że RRC chce odejść od dystrybucji i samemu kontraktować instalacje sprzętu lub oprogramowania u użytkowników końcowych. Chce raczej łączyć typową działalność dystrybucyjną ze swoistą wypożyczalnią fachowców dla małych firm, które sprzedają produkty informatyczne użytkownikom końcowym.

— Przykładowo: wykształcenie inżyniera Cisco sporo kosztuje. Trzeba zapłacić za książki, kursy, egzaminy, a potem zaoferować mu odpowiednią pensję. Na takie wydatki stać w zasadzie tylko największych integratorów. My oferujemy własnych inżynierów, których mniejsze firmy mogą od nas wynająć do wykonania określonych usług. Taki inżynier może wykonać konfigurację sprzętu lub oprogramowania w imieniu naszego partnera również u użytkownika końcowego — wyjaśnia Radosław Pruchnik.

Rosnąca sprzedaż

Nowa strategia firmy sprawdziła się podczas kryzyu. W 2008 r. przychody RRC Poland wyniosły 121,3 mln zł, a w 2009 r. już139,8 mln zł. Prognoza na 2010 r. zakłada160 mln zł.

— Sądzimy, że przyczyni się do tego wzrost sprzedaży urządzeń Cisco. Aby mocniej zaistnieć w tym segmencie, przejęliśmy zajmujący się Cisco zespół zbankrutowanego Techmeksu. Poza tym liczymy na wzrost obrotów nowych linii produktowych związanych z podpisanymi w 2009 roku umowami dystrybucyjnymi z firmami Avaya, Check Point i TrendMicro oraz rozszerzeniem autoryzacji oprogramowania IBM — tłumaczy Radosław Pruchnik.

Polski oddział firmy przynosi około jednej piątej sprzedaży całej, działającej w 11 krajach, a wywodzącej się z Rosji firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu