RTB House przejmuje speców od social mediów

opublikowano: 01-11-2021, 20:00

Grupa marketingowa, która większość przychodów generuje za granicą, została większościowym udziałowcem spółki NapoleonCat, rozwijającej się m.in. w USA

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym zajmuje się startup, w który zainwestował RTB House
  • jakie są jego plany ekspansji i na co przeznaczy pieniądze od nowego inwestora
  • jak rozwija się biznes RTB House i jakie są akwizycyjne plany grupy

Przypływ podnosi wszystkie łodzie – przynajmniej w handlu internetowym. Grupa RTB House, dla której fundamentem biznesu jest retargeting, czyli wyświetlanie użytkownikom reklam związanych z ich wcześniejszą aktywnością w internecie, zbliża się do progu 1 mld zł przychodów. Rośnie organicznie, ale realizuje też przejęcia. Właśnie stała się większościowym udziałowcem start-upu NapoleonCat, dostarczającego platformę do obsługi firmowych kont w mediach społecznościowych w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa).

- Wierzymy w produkt NapoleonCat i potencjał skalowania tego biznesu na rynkach zagranicznych. Cieszy się on sporym powodzeniem na rynku polskim, a nisza, związana z komunikacją w social mediach, jest coraz ważniejsza dla naszych klientów. Traktujemy to raczej jako połączenie sił niż przejęcie - zamierzamy wspierać zespół NapoleonCat doświadczeniem i zasobami, przede wszystkim w zakresie pozyskiwania klientów na rynkach zagranicznych – mówi Anna Dąbrowska, chief of staff w RTB House.

Startupowe skalowanie

Przy skali działania marketingowej grupy nowy nabytek jest nieduży. RTB House miało w 2020 r. 875 mln zł skonsolidowanych przychodów (o 17 proc. więcej niż rok wcześniej) i 97,5 mln zł czystego zysku.

Sporą część biznesu grupa realizuje na rynkach zagranicznych: przede wszystkim w Azji, a także w Brazylii. W ubiegłym roku klienci azjatyccy odpowiadali za 37 proc. przychodów RTB House i niemal zrównali się pod tym względem z klientami europejskimi.

Ze wsparciem inwestora
Ze wsparciem inwestora
NapoleonCat, którym kierują Grzegorz Berezowski i Blanka Ozimina-Karpińska, do tej pory finansował rozwój z pieniędzy aniołów biznesu i funduszy venture capital. Teraz w ekspansji zagranicznej a mu pomóc grupa marketingowa RTB House w roli największego udziałowca.
Marek Wiśniewski

Tymczasem NapoleonCat, według danych z KRS, miał w ubiegłym roku 2,7 mln zł przychodów i stracił na czysto 0,3 mln zł.

Przedstawiciele spółki podkreślają, że na obecnym etapie „priorytetem jest skalowanie i rozwój biznesu”, nie generowanie zysków, a spółka dobiła już do progu 1 mln USD powtarzalnych przychodów abonamentowych.

W Polsce z usług NapoleonCat korzysta kilka dużych firm, takich jak Play czy Alior. Start-up rozwija się jednak przede wszystkim na rynkach zagranicznych, skąd obecnie pochodzą dwie trzecie klientów. Przedstawiciele spółki wymieniają wśród nich m.in. amerykańskie związki wyznaniowe i nowozelandzkie ministerstwo rozwoju. Około 40 proc. klientów zdobytych w ostatnich miesiącach wywodzi się z USA i Kanady - i to na Ameryce Północnej NapoleonCat ma koncentrować działania sprzedażowe, w czym ma pomóc obecność w grupie RTB.

Wejście RTB House do spółki oznacza wyjście z niej dwóch funduszy: Knowledge Hub i INVentures. Udziałowcami start-upu pozostają Grzegorz Berezowski, prezes NapoleonCat, i Blanka Ozimina-Karpińska, członkini zarządu spółki.

Akwizycyjny apetyt

Tymczasem RTB House ma na pokładzie potężny, międzynarodowy fundusz private equity. Od 2019 r. największym akcjonariuszem spółki jest Cinven, na polskim rynku znany jako współwłaściciel Allegro. Ma 40 proc. akcji. Niemal 30-procentowy pakiet jest w rękach Pawła Chodaczka, współzałożyciela grupy , a reszta należy do pozostałych współzałożycieli i mniejszych funduszy.

Poprzednią transakcję RTB House zrealizowało na początku roku. Odkupiło wtedy od Netsprintu (współkontrolowanego przez fundusze Dirlango i Innova) spółkę Whitepress, wyspecjalizowaną w tworzeniu artykułów sponsorowanych.

- Cały czas jesteśmy zainteresowani przejęciami, nie tylko na rynku polskim. Rozglądamy się za start-upami, którym możemy pomóc w skalowaniu biznesu, i za bardziej dojrzałymi firmami. Interesują nas wszystkie spółki technologiczne i marketingowe, które tak jak NapoleonCat mają potencjał rozwoju i mogą rozszerzyć portfolio o usługi, z których korzystają nasi klienci - mówi Anna Dąbrowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane