Centralny Port Komunikacyjny startuje z przetargiem na kluczowego partnera inwestycji, który ma zintegrować procesy i poprowadzić budowę portu w Baranowie. Wartość kontraktu może przekroczyć 1 mld zł.
W czwartek spółka rozpoczęła przetarg, który wyłoni głównego inżyniera kontraktu przy budowie lotniska. Poszukiwany jest wykonawca, który jako konsultant ds. zarzadzania projektami oraz inżynier kontraktu w jednym wesprze proces budowy portu doświadczeniem zdobytym zarówno przy inwestycjach lotniskowych typu greenfield za granicą, jak i w Polsce.
Ogłoszono główne kryteria stawiane przez zamawiającego. Przetarg obejmuje m.in. udzielenie wsparcia, doradztwo, planowanie i harmonogramowanie oraz integrację licznych kontraktów projektowych i robót budowlanych w jeden spójny proces.
CPK zaprasza do udziału podmioty, które w ciągu ostatnich 15 lat zrealizowały co najmniej jeden kontrakt w roli menedżera projektu przy budowie i uruchomieniu nowego lotniska, wykonanego w formule "buduj" lub "zaprojektuj i wybuduj" o przepustowości minimum 20 mln pasażerów rocznie.
Jednym z głównych kryteriów przetargowych stawianych przez inwestora jest zdobyte doświadczenie na rynku polskim przy realizacji dużych inwestycji. Konieczne będzie również wykazanie zatrudnienia zespołu posiadającego doświadczenie przy budowie lotniska.
Potencjalnym kontrahentom stawiany jest również warunek ekonomiczno-finansowy. Wykonawcy musza wykazać osiągnięcie rocznego przychodu w wysokości co najmniej 500 mln zł netto w dowolnym z ostatnich pięciu lat działalności.
Podmiot wyłoniony w postępowaniu będzie wspierał zarządzanie całym procesem budowy portu, zapewniając kompleksową obsługę inwestycji i działań na jego terenie.
Oferty można składać do 20 października. Przewidywana data zawarcia umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą to pierwszy kwartał 2026 r.
Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), zwraca uwagę, że żadna z polskich firm inżynieryjnych samodzielnie nie spełnia ani warunku ekonomiczno-finansowego, ani wymogu 15 lat doświadczenia przy budowie i uruchomieniu portu lotniczego, stawianych przez zamawiającego.
Nie oznacza to jednak, że krajowe podmioty nie mogą wystartować w konkursie. CPK dopuszcza łączenie się firm w konsorcja, co pozwala na sumowanie rocznych przychodów i obniża wymagany limit z 500 mln zł netto do 250 mln zł netto.
– Spodziewam się, że każda oferta będzie pochodzić z zagranicy, a ewentualnie polska firma będzie występowała w roli konsorcjanta. Ryzyko jest takie, że krajowe firmy staną się jedynie podwykonawcami zagranicznych, co oznacza marginalizację naszych zasobów – mówi Anna Oleksiewicz, prezes ZOPI.