Czytasz dzięki

Rynek czeka na strategię AI

opublikowano: 17-02-2020, 22:00

Najbliższe lata przyniosą skok w wartości rynku sztucznej inteligencji i zapotrzebowanie na specjalistów. Polska nie jest jeszcze na to gotowa.

W najbliższych pięciu latach zapot rzebowanie na specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji (artificial intelligence — AI) wzrośnie do 200 tys. osób — szacuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w raporcie „Monitoring trendów w innowacyjności”. Jest to zgodne z tendencjami światowymi. Wartość globalnego rynku AI do 2025 r. może przekroczyć 190 mld USD, a jeszcze w 2017 r. było to… 16 mld USD. Do tego czasu rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji może już wdrożyć 97 proc. największych międzynarodowych przedsiębiorstw. Popularyzacja tej technologii będzie oznaczać ponadto powstanie 133 mln miejsc pracy do 2022 r. Część z nich wyprze z rynku istniejące stanowiska, ale według World Economic Forum bilans będzie dodatni — 58 mln etatów. W opinii ekspertów PARP priorytetem w Polsce powinno być więc kształcenie specjalistów w dziedzinie AI i podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych.

Bartłomiej Michałowski, członek zarządu i ekspert ds. nowych technologii w Instytucie Sobieskiego, za największe wyzwaniedla Polski związane z globalnym trendem rozwoju AI uważa natomiast konieczność zwiększenia liczby zamówień publicznych w tym obszarze.

— Brak specjalistów AI jest problemem wszystkich wysokorozwiniętych państw. Już mamy do czynienia z rywalizacją i walką o największe talenty programistyczne.To zjawisko będzie się nasilać. Bez wystarczającej liczby zamówień w kraju kształceni u nas specjaliści zaczną pracować przy projektach poza krajem — wyjaśnia ekspert.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Ramy prawne dla rozwoju sztucznej inteligencji wyznacza Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji na lata 2019-2027, obszerny dokument wydany przez Ministerstwo Cyfryzacji, będący rezultatem prac grup roboczych i przedstawiający ambitne cele dotyczące budowy potencjału Polski w obszarze AI” — czytamy w komunikacie PARP. Na razie jednak nie jest znany ostateczny kształt tego dokumentu. Jego pierwsza wersja trafiła w ubiegłym roku do konsultacji społecznych, a środowiska związane z rozwojem sektora IT w kraju, eksperci w zakresie sztucznej inteligencji oraz start-upy, czyli jedna z głównych grup przedsiębiorców tworzących innowacyjne rozwiązania AI, zgłosili liczne uwagi. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem narodowej strategii AI — niedługo dokumentma ujrzeć światło dzienne.

— Celem strategii Polski w zakresie rozwijania gospodarki jest wejście do wąskiej grupy krajów budujących AI. Do tego niezbędne jest maksymalne wykorzystanie polskiego potencjału intelektualnego i patentów w dziedzinie sztucznej inteligencji, które pozwalają na to, by do 2025 r. powstało 700 firm ją wykorzystujących — zaznacza w komunikacie Paulina Zadura, dyrektor departamentu analiz i strategii PARP.

Przedstawiony do konsultacji społecznych dokument wskazywał na powstanie w kraju do 2025 r. ponad 700 nowych firm budujących AI, czyli ponad 100 rocznie, co eksperci podali w wątpliwość.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane