Rynek kosztowny, ale perspektywiczny

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2012-11-30 00:00

Trzy pytania do...

ARTUR JADESZKI, prezesa ATC Rail

1 Warto inwestować w kolejowe usługi intermodalne?

Warto. Przede wszystkim dlatego, że wyraźnie widać tendencję odchodzenia od rozwiązań drogowych na rzecz kolejowych. Powoduje to zwiększony popyt na usługi intermodalne, które jeszcze do niedawna należały do niszowych. Koszty transportu drogowego rosną w zastraszającym tempie i do tego są ograniczane, np. limitami wagowymi. Poza tym nie wydaje mi się, że rynek zawróci z proekologicznego kierunku, jaki obrał kilka lat temu. A jeśli chodzi o ekologię, to transporty kolejowy wygrywa z drogowym w cuglach. To, co robimy, to zatem po prostu inwestycja w usługi, które są przyszłością transportu.

2 Sporo zainwestowaliście?

Wartość inwestycyjną naszego projektu intermodalnego w 2012 r. szacujemy na około 25 mln zł. Ale to dopiero początek. Jesteśmy na etapie dopracowywania strategii rozwoju na najbliższe lata i układania planu budżetowego na nadchodzący rok. Większość wydatków w 2013 r. planujemy przeznaczyć głównie na podniesienie wydajności naszego terminala przeładunkowego w Radomsku.

3 Jest jeszcze na polskim rynku miejsce dla nowych kolejowych operatorów intermodalnych?

Bariera wejścia na rynek transportu intermodalnego jest dość spora, dlatego nie należy oczekiwać masowego wysypu nowych operatorów. Świadczenie usług operatora intermodalnego nie wiąże się tylko z posiadaniem infrastruktury terminalowej, ale przede wszystkim ze zbudowaniem regularnej sieci połączeń kolejowych i przekonaniem do niej potencjalnych klientów.