Rynek wtórny zauważył myto

MARCIN ŚWIĆ, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro
opublikowano: 08-11-2012, 00:00

Komentarz

Średnia wieku aut użytkowych i naczep wystawianych na sprzedaż w serwisie otoMoto.pl prezentuje się nieco lepiej niż aut osobowych i wynosi nieco ponad 8 lat. Takie wnioski płyną z przygotowanej przez nas analizy ogłoszeń z ostatnich dwóch lat, a dotyczących samochodów użytkowych.

Na naszym portalu można znaleźć 55-60 tys. ofert dotyczących pojazdów użytkowych i przyczep, z czego 10 tys. to auta o masie powyżej 3,5 t i autobusy. Ich sprzedaż trwa dłużej niż samochodów osobowych, więc wiele ogłoszeń powtarza się kilka razy, nim auto trafi do nowego właściciela. Średnia wieku jest różna dla poszczególnych kategorii samochodów użytkowych. Najstarsze to pojazdy komunalne i specjalne, a więc: śmieciarki, zamiatarki, autolawety, podnośniki czy wozy asenizacyjne.

Mają średnio po 14 lat. Autobusy, cysterny i dźwigi są średnio o rok młodsze. Stare są także wywrotki, samochody o zabudowie skrzyniowej i betoniarki — liczą przeciętnie 11-12 lat. Izotermy i pojazdy do zabudowy mają średnio 9-10 lat. Młodsze są ciągniki siodłowe i auta dostawcze o masie do 3,5 t-7-8 lat. Najlepiej prezentuje się średnia wieku przyczep i naczep, która wynosi nieco ponad 6 lat.

Wprowadzenie w lipcu 2010 r. elektronicznego systemu opłat wpłynęło na odmłodzenie floty pojazdów przewoźników zagranicznych, ale także krajowych. Stawki opłat dla najnowszych pojazdów są dwa razy niższe niż dla najstarszych. Nic dziwnego, że w systemie przybywa pojazdów spełniających normę Euro 5, a ubywa mniej ekologicznych, z normą Euro 3, Euro 2 itp.

Największą grupę zarejestrowaną w systemie stanowią zestawy o masie powyżej 12 t, z których znakomita większość to ciągniki siodłowe z naczepami. Średnia wieku tych pojazdów prezentuje się dobrze na tle innych pojazdów o masie powyżej 3,5 t oferowanych w serwisie otoMoto.pl. Ale starsze auta użytkowe nie znikają. Przewoźnicy korzystający z sieci dróg płatnych pozbywają się ich, a te często trafiają na trasy lokalne, gdzie takich opłat nie ma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARCIN ŚWIĆ, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu