Rząd znów zapomniał o kwiatach

opublikowano: 27-11-2020, 17:22

Ogłoszona w minionym tygodniu Tarcza Finansowa PFR 2.0 obejmuje kilkadziesiąt różnych branż, jednak znowu pomija kwiaciarnie i florystów.

Poza tarczą
Poza tarczą
Kwiaciarnie to w zdecydowanej większości mikroprzedsiębiorstwa, najczęściej prowadzone przez kobiety. Często są jedynym źródłem dochodów dla całej rodziny. W branży działa około 15 tys. podmiotów.
Adobe Stock

Po tym, jak kolejne obostrzenia administracyjne - lockdown w okresie Wielkanocy, ograniczenia wesel i eventów, wreszcie zamknięcie cmentarzy tuż przed dniem Wszystkich Świętych - uderzały w kwiaciarnie, a kolejne tarcze antykryzysowe je omijały, branża wystosowała list otwarty do polityków z premierem Mateuszem Morawieckim na czele. Chciała takiej pomocy, jaką obiecano restauratorom czy hotelarzom.

- Odzew parlamentarzystów na nasz apel był różny. Przedstawiciele PiS potwierdzali wprawdzie tylko otrzymanie pisma, ale wielu posłów opozycji, zarówno Lewicy, jak i KO deklarowało, że wstawi się za nami – mówi Anna Zagórska, rzeczniczka Stowarzyszenia Florystów Polskich (SFP).

Obiecująco dla branży wyglądała również zorganizowana 20 listopada wideokonferencja wicepremiera Jarosława Gowina z przedstawicielami wielu różnych sektorów, które oczekują wsparcia państwa.

- Uczestniczyłam w tym spotkaniu i słyszałam zapewnienia, że pomoc będzie szeroka. Wicepremier nie wspomniał wprawdzie literalnie o kwiaciarniach ani o florystach ale jego deklaracje dawały nam nadzieję. Kilka dni później, gdy ogłoszono kolejną tarczę, okazało się, że jednak nasz sektor na wsparcie rządu nie może liczyć – mówi rzeczniczka SFP.

Floryści zastanawiają się, dlaczego właśnie ta branża została pominięta przez rząd. Jak już pisaliśmy w połowie listopada jednym z powodów może być numer PKD. PKD 47.76Z obejmuje nie tylko detaliczną sprzedaż kwiatów, ale także m.in. handel nasionami, nawozami, żywymi zwierzętami domowymi oraz karmą dla nich. W jednej grupie są zatem firmy, które w pandemii radzą sobie dobrze, ale i takie, które stoją na skraju bankructwa.

- Być może rząd nie dostrzega naszej branży także dlatego, że płacimy niski, 8-procentowy VAT i w efekcie dajemy relatywnie niewielkie przychody budżetowe – zastanawia się Anna Zagórska.

Organizacja nie podjęła jeszcze decyzji, jakie kolejne kroki będzie podejmować. Anna Zagórska zapowiada jednak, że z całą pewnością SFP nie zrezygnuje z dalszego zabiegania o pomoc dla florystów.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane