Są dobrzy, jeśli inni im ufają

Marta Bellon
opublikowano: 30-11-2009, 00:00

Przy wyborze firmy zewnętrznej mniej ważna jest cena, a bardziej doświadczenie i szczegółowa umowa.

Upewnij się, czy firma outsourcingowa umie się dostosować do twoich potrzeb biznesowych

Przy wyborze firmy zewnętrznej mniej ważna jest cena, a bardziej doświadczenie i szczegółowa umowa.

Im więcej klientów ma outsourcer, tym lepiej. To sygnał, że jest godny zaufania. Artur Sulewski z firmy LeasePlan radzi, żeby przed podjęciem współpracy szczegółowo sprawdzić potencjalnych partnerów biznesowych. Pomóc w tym mogą specjalistyczne pisma, zestawienia i rankingi firm z danej branży. Szczególną uwagę warto zwrócić na wskaźniki satysfakcji klientów.

Podpytać innych

— Warto też sprawdzić, czy firma należy do stowarzyszeń i organizacji branżowych, ponieważ często wpływa to na poziom usług i standardów działania — dodaje Artur Sulewski.

Uzyskuje się w ten sposób gwarancję, że outsourcer przestrzega określonych zasad. A to zwiększa jego wiarygodność i oznacza, że klienci stawiają mu większe wymagania.

— Bogate doświadczenie firmy outsourcingowej, szczególnie w obsłudze przedsiębiorstw o podobnym profilu, jest najlepszą gwarancją jakości usług. Taka firma zetknęła się już z większością wyzwań, które będą czekały ją przy współpracy z nowym klientem — podpowiada Łukasz Żurek, dyrektor handlowy ALD Automotive.

Zwraca uwagę, że przed rozpoczęciem współpracy z firmą zewnętrzną trzeba się upewnić, że jest ona godna zaufania. A można to zrobić bardzo łatwo.

— Pewność, że możemy zaufać podwykonawcy, jest niezwykle ważna, ponieważ niejednokrotnie przedsiębiorcy brakuje kompetencji, żeby ocenić jakość pracy podwykonawcy. Dlatego warto przeprowadzić rozeznanie rynkowe, jak ze współpracy zadowoleni są obecni lub byli klienci firmy outsourcingowej — mówi dyrektor.

Artur Sulewski dodaje, że osobista rekomendacja zadowolonego użytkownika jest najpewniejszym i najbardziej cenionym przez klientów źródłem informacji.

— Ze względu na bliskie i długie powiązania biznesowe współpraca z zewnętrznym partnerem niegodnym zaufania może mieć daleko idące skutki. Przy wyborze konkretnej firmy zewnętrznej, bez względu na merytoryczny zakres jej działalności, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na trzy czynniki: skalę jej działalności, doświadczenie i markę, która powinna gwarantować wysoką jakość usług — uzupełnia Łukasz Żurek.

Firma, która działa na dużą skalę i specjalizuje się w danej dziedzinie, oferuje bardziej atrakcyjne ceny, a wiec koszty współpracy z nią są niższe.

— W przypadku branży flotowej, którą reprezentuję, oznacza to możliwość negocjowania lepszych kontraktów w partnerami i podwykonawcami. Firma zarządzająca dużą flotą ma większą siłę przetargową w negocjacjach niż każdy jej klient z osobna — uważa dyrektor.

Bez rozczarowań

Równie ważne jak wybór firmy outsourcingowej jest skonstruowanie odpowiedniej umowy. Powinna ona odzwierciedlać potrzeby przedsiębiorstwa zlecającego usługi i zawierać dokładny zakres obowiązków outsourcera.

— Obu stronom powinno zależeć na tym, żeby przedmiot zamówienia był jak najlepiej zdefiniowany. W umowie trzeba bardzo dokładnie określić swoje wymagania wobec outsourcera. Im więcej szczegółów omówi się na początku współpracy, tym lepiej. Ważne są też referencje i to, czy firma zewnętrzna, np. świadcząca usługi informatyczne, ma własną infrastrukturę, bo jest ona niezbędna nawet przy małym projekcie — podkreśla Wojciech Gurgul z PGS Software.

Wszystkie wątpliwości należy rozwiać już w trakcie negocjacji, a w umowie zawrzeć dokładny opis obowiązków firmy outsourcingowej.

— Poza konsultacją z prawnikiem niezbędna jest więc weryfikacja umowy pod kątem biznesowym. Powinna ją przeprowadzić osoba, która ma merytoryczną wiedzę o outsourcowanych usługach. Większość firm skupia się na ofertowaniu i wyborze kontrahenta, sądząc, że umowa będzie dokładnie odzwierciedlała rozmowy i ustalenia. Ale tak być nie musi. Tylko szczegółowy kontrakt pozwala na swobodną i efektywną pracę — podkreśla Łukasz Żurek.

Należy się upewnić, czy firma jest w stanie dostosowywać się do potrzeb klienta i realizacji zobowiązań zawartych w umowie. Artur Sulewski przekonuje, że to jednak nie klient powinien domagać się szczegółowych ustaleń.

— To outsourcer powinien zadbać, by klient otrzymał jak najdokładniejsze informacje o oferowanych mu usługach. Uczciwym partnerom biznesowym będzie zależało, żeby przekazać jak najwięcej informacji o wszelkich aspektach usług objętych umową. Dzięki temu eliminuje się sytuacje, w których klient jest zaskakiwany dodatkowymi kosztami. Jeśli potencjalny partner unika udzielania wyczerpujących odpowiedzi na pytania o sprawy związane z zakresem obsługi, to równie dobrze możemy się spodziewać, że dostarczy umowę opatrzoną listą odwołań spisanych małym druczkiem — uważa Artur Sulewski.

Marta Bellon

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu