Samorządowcy nie mogą się doliczyć rekompensat

opublikowano: 23-09-2021, 20:00

Debatę o finansach samorządów zdominował temat ustaw podatkowych z Polskiego Ładu. Przedstawiciele miast nie podzielają rządowego optymizmu.

Polski parlament pracuje obecnie nad ustawą podatkową przedłożoną przez rząd w ramach Polskiego Ładu. W opinii Pawła Szefernakera, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), taka reforma była przez lata wyczekiwania przez opinię publiczną. W projekcie, który wszedł właśnie pod obrady Senatu, są m.in. rekompensaty dla samorządów z tytułu ubytków, jakie na skutek zmian podatkowych pojawią się w ich budżetach.

— Jeżeli założenia, które przedstawił rząd, zostaną zrealizowane, a wskaźniki gospodarcze, na które liczymy, będą osiągnięte, to wszystkie ubytki w budżetach samorządów, wynikające z wprowadzenia wyższej kwoty wolnej pod podatku, zostaną zrekompensowane — zapewniał Paweł Szefernaker podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Dodał też, że rolą każdego podmiotu, który traci na tych zmianach, jest sprawdzenie i wyliczenie skutków. Stwierdził też, że wielu samorządowców, z którymi rozmawiał w ostatnim czasie, po przeanalizowaniu projektu ustawy dostrzegło w nim sporo plusów i dobrych rozwiązań, choć wcześniej nie byli przekonani, że rekompensaty będą wystarczające. Tak się akurat zdarzyło, że przedstawiciele samorządów, którzy uczestniczyli w dyskusji, byli bardziej krytyczni od swoich kolegów, z którymi rozmawiał Paweł Szefernaker.

Dochody vs wydatki samorządów:
Dochody vs wydatki samorządów:
Dochody Płocka od 2010 r. zwiększyły się o blisko połowę, ale wydatki np. na pomoc społeczną wzrosły w tym czasie o 62 proc., na wynagrodzenia o 65 proc., a wydatki własne na oświatę aż o 98 proc. — powiedział Wojciech Ostrowski, skarbnik miasta (pierwszy od prawej).
Rafał Klimkiewicz

— Projekt ustawy dotarł do nas 3 września, a już jest po głosowaniu w Sejmie. Było za mało czasu, aby samorządy mogły wiarygodnie wyliczyć, jak zmiany podatkowe przełożą się na dochody i w jakiej części kwota 8 mld zł przeznaczona w przyszły rok zrekompensuje nam ten ubytek — podkreśliła Danuta Lange, skarbnik Katowic, dodając, że jednorazowa rekompensata w przypadku stolicy Śląska sięgnie 61 mln zł, a ubytek dochodów miasta z tytułu PIT i CIT to 146 mln zł.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Krytycznie do zapewnień wiceszefa MSWiA odniósł się również Wojciech Ostrowski, skarbnik Płocka.

— Zapisy tej ustawy są tak niejasne i tak niepewne, że trudno dziś stwierdzić, czy rekompensaty faktycznie będą pełne, jak przed chwilą nas zapewniano — powiedział samorządowiec.

Dodał, że dla Płocka strata na zmianach podatkowych sięga — według wstępnych wyliczeń — 50 mln zł rocznie, a rekompensaty, których łączna kwota to 8 mld zł, zaplanowane są tylko na 2022 r. Taki pojedynczy zastrzyk na dłuższą metę nie przyniesie dobrego efektu, szczególnie że stanowi „jednorazową zgodę na łamanie wskaźników” i w dłuższym okresie wpędza samorządy w długi.

Nawet Daniel Beger, prezydent Świętochłowic, który kilkakrotnie podczas debaty powtarzał, że „tylko w zmianie nadzieja” — bo, aby dostosować się do światowych trendów, konieczna jest korekta całości ustaleń systemowych: od podatków po system władzy — był w rozterce. Przyznał, że kalkulatory szacujące skutki zmian podają bardzo różne, nawet bardzo rozbieżne, wyniki.

— Z kalkulatora, który przygotował Związek Miast Polskich, wynika, że w 2022 r. Świętochłowice będą miały ubytek dochodu rzędu 15 mln zł , a z algorytmu Ministerstwa Finansów, że dochody wzrosną o 8,5-9 proc. Zweryfikuje to dopiero rzeczywistość — stwierdził Daniel Beger.

Senator Krzysztof Kwiatkowski podkreślił, że na ocenę projektów samorządowcy nie dostali nawet przewidzianego ustawowo dwutygodniowego terminu. Zapewnił jednak, że wyższa izba parlamentu przed podjęciem decyzji o ostatecznym kształcie tych regulacji będzie szeroko konsultować je z samorządami.

— Obowiązkiem ustawodawcy jest sprawdzenie, czy faktycznie jest tak, jak deklaruje Ministerstwo Finansów. Zapewniam, że w Senacie z tego obowiązku się wywiążemy — zapowiedział Krzysztof Kwiatkowski, dodając, że system rekompensat musi być nie tylko obiektywny, ale także długoterminowy, bo zmiana podatków będzie miała taki właśnie charakter.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane