Partnerem sekcji jest TAURON

Samorządowi przyda się śledzenie pomysłów rządowych

29-05-2016, 22:00

Zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów aktualizowany jest na bieżąco „Wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów”. Jego wartość polega na tym, że trafiają tam akty prawne w fazie bardzo wstępnej: założenia projektów ustaw, projekty ustaw oraz rozporządzeńrządu i premiera. Dlatego do tej zakładki powinni systematycznie zaglądać wszyscy, którzy chcieliby z wyprzedzeniem wiedzieć, co w ustawowej trawie piszczy. Warunkiem przydatności rządowego wykazu jest jednak zaprzestanie przez Prawo i Sprawiedliwość szkodliwego procederu forsowania w Sejmie ważnych (i faktycznie ministerialnych) projektów ustaw ścieżką poselską, w której nie obowiązują żadne założenia, terminy, konsultacje, uzgodnienia oraz rzetelna tzw. ocena skutków regulacji.

Zobacz więcej

Sejm Marek Wiśniewski

Projektów poselskich się nie da, ale rządowe powinny być obowiązkowo śledzone przez władze samorządowe.

Zwłaszcza gmin/miast, ponieważ to ten szczebel jest najbardziej zaskakiwany i dotykany zmianami prawnymi wprowadzanymi przez centralę. To zjawisko ponadczasowe i ponadpartyjne, charakteryzujące od 1990 r. relacje wszystkich ekip rządowych z samorządem terytorialnym. Najbardziej szkodliwe dla gmin/miast, wręcz niekonstytucyjne, jest ustawowe dorzucanie obowiązków bez zapewnienia odpowiednich pieniędzy. Najnowszym przykładem jest sztandarowy obecnie program Rodzina 500+, za którego realizację gminy otrzymują oczywiście prowizję, ale w ocenie zwłaszcza władz największych miast została ona ustalona zbyt nisko.

Świeżym sygnałem istotnym dla budżetów, głównie wielkich miast, jest umieszczony w rządowym wykazie projekt dotyczący tzw. użytkowania wieczystego. Minister budownictwa i infrastruktury zainicjował zmianę ustawy z 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Chodzi o mieszkania w budynkach wielolokalowych. Nowelizacja przesądzi o nabyciu prawa własności do gruntów przez właścicieli lokali w takich budynkach. Przekształcenie ma nastąpić od 1 stycznia 2017 r. odpłatnie, ale kwota będzie odpowiadała wysokości opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste obowiązującej tego dnia, z możliwością jej rewaloryzacji na podstawie wskaźnika GUS. Likwiduje to możliwość ustalania w przyszłości wyższych kwot przez rady gmin/miast. Od razu nasuwa się pytanie o to, jakie uchwały zostaną „prewencyjnie” podjęte do 31 grudnia 2016 r.

Nowelizacja przy okazji ma skonsumować wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 10 marca 2015 r., czyli z okresu orzeczeniowej „normalności”. Sędziowie uwzględnili wtedy wnioski miast i uznali za niekonstytucyjne przesadne rozszerzenie zakresu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności, uderzające w podstawy samodzielności gmin.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Samorządowi przyda się śledzenie pomysłów rządowych