Saudyjskie IPO nie zaszkodzi GPW

Zmniejszenie skali oferty akcji Saudi Aramco oznacza ograniczenie konsekwencji dla polskiego rynku akcji.

Na 30-32 riale wyznaczono przedział cenowy w planowanej na grudzień emisji. To oznacza całkowitą wycenę saudyjskiego giganta naftowego sięgającą 1,6-1,7 bln USD w porównaniu z 2 bln USD, przy których wcześniej obstawał rząd w Rijadzie. Nawet taka wycena okazała się zbyt wygórowana dla inwestorów zagranicznych. Oferta skupi się na zamożnych inwestorach krajowych — aby mogli nabyć więcej akcji, krajowe banki złagodzą wymogi kredytowe. Za sprawą niewielkiego zainteresowania globalnych funduszy zrezygnowano z roadshow spółki w USA, Kana-dzie, Europie czy Japonii, a zaktualizowany prospekt był w poniedziałek nadal dostępny wyłącznie w języku arabskim. Według informacji agencji Bloomberg zagraniczni inwestorzy byli skłonni wziąć udział w IPO przy wycenie spółki nie wyższej niż 1,5 bln USD.

„Przy ustalonym przedziale cenowym wycena będzie wyższaniż w przypadku zachodnich spółek naftowych pod względem praktycznie wszystkich wskaźników” — ocenia Neil Beveridge, analityk banku Sanford C. Bernstein.

Saudyjski rząd po raz kolejny — tym razem do zaledwie 1,5 proc. kapitału — ograniczył wystawiony na sprzedaż pakiet akcji. Przy obecnych parametrach wartość transakcji, która pierwotnie miała wynieść 100 mld USD, może nawet nie wystarczyć do miana największego IPO w historii. Będzie zbliżona do 25 mld USD, na które opiewało dotychczas rekordowe IPO Alibaba Group z 2014 r. Wejście Saudi Aramco do indeksów MSCI dla rynków wschodzących może skutkować odpływami z polskiego rynku, ale pod warunkiem, że faktycznie do niego dojdzie, ocenia Michał Sopiel, analityk Santander BM.

— Ewentualny spadek wagi polskich spółek w indeksach powinien być relatywnie niewielki, a związana z nim podaż ze strony pasywnie zarządzanych funduszy może skutkować odpływami na kwotę około 100 mln zł — szacuje specjalista, który jako pierwszy zwrócił uwagę na możliwy wpływ IPO na polski rynek.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane