Sezon na wynajem w tym roku przyspieszył

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2024-08-20 16:04

Dwa miesiące wcześniej niż zwykle rozpoczął się na portalach ruch poszukujących mieszkania na wynajem. Dla wynajmujących to zawsze stres, czy osoba, z którą podpisują umowę, będzie płacić w terminie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

– o ile procent wzrosła w czerwcu i lipcu aktywność poszukujących mieszkania

– na którym miejscu w ich priorytetach jest opłata czynszu

– co ich zdaniem usprawiedliwia jednorazowe opóźnienie płatności

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Liczba szukających mieszkania na wynajem wzrosła w czerwcu o 13 proc. miesiąc do miesiąca, a w lipcu aż o 23 proc. – wynika z danych portalu Otodom. Zwykle wzrost zainteresowania był widoczny dopiero na przełomie sierpnia i września.

— Od kilku miesięcy obserwujemy wprawdzie stabilizację średnich czynszów najmu, ale trzeba pamiętać, że najatrakcyjniejsze pod względem ceny, lokalizacji czy standardu oferty szybko znikają z rynku. Wiele wskazuje, że zainteresowani najmem studenckim wyciągnęli lekcję z poprzednich lat i postanowili wcześniej zacząć poszukiwania. Nie jest to zła taktyka, bo na rynku pojawiło się sporo mieszkań kupowanych inwestycyjnie w latach 2021-2022, są nowe, dobrze wyposażone, położone w ciekawych lokalizacjach. Właściciele, szczególnie ci, którzy zakup wspierali kredytem, chcą je teraz wynająć, a konkurencja, ze względu na wzrost liczby ofert jest większa. Najemcy dostrzegli tę możliwość i szukają okazji — mówi Ewa Tęczak, ekspertka rynku nieruchomości w serwisie Otodom.

Wśród wynajmujących panuje duża nieufność w stosunku do najemców – powszechne stereotypy mówią m.in. o niepłaceniu czy opóźnianiu regulowania czynszów. O tym, jak sprawę postrzegają najemcy, mówi pierwsze w kraju badanie „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce” przeprowadzone na 500 respondentach przez Politykę Insight i simpl.rent.

Zdecydowana większość najemców (aż 94 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz za najem należy zawsze płacić. Trzech na czterech uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości najemcy. Czynsz najmu płacą jako pierwszy, przed rachunkami za media czy ratą kredytu.

Równocześnie 45 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się co najmniej raz opóźnić płatność. Aż 84 proc. uważa, że jednorazowe opóźnienie jest wybaczalne. Usprawiedliwieniem może być np. utrata pracy lub źródła dochodu (64 proc.), wydatki związane ze zdrowiem własnym lub członka rodziny (49 proc.) bądź nagły wydatek wymagający niezbędnego pokrycia, np. awaria samochodu czy komputera (37 proc.).

— Z badania wynika, że niski standard wynajmowanego mieszkania nie jest uznawany za dopuszczalne uzasadnienie niepłacenia czynszu na czas. Relatywnie często za usprawiedliwienie niepłacenia czynszu w Polsce przyjmowane jest jednak złe zachowanie wynajmującego, który na przykład nie dotrzymuje uzgodnionych terminów w kwestii niezbędnych napraw w mieszkaniu lub w częściach wspólnych — mówi Adam Czerniak, dyrektor ds. badań w Polityce Insight.

Według Piotra Pajdy z firmy simpl.rent, współautora badania, uznanie przez 64 proc. najemców, iż utrata pracy bądź dochodu może być usprawiedliwieniem dla niepłacenia czynszu w terminie, świadczy o szczególnie dużym lęku przed taką sytuacją.

simpl.rent wprowadził Certyfikat Najemcy, standard weryfikacji, który z jednej strony zapewnia ochronę prywatności danych finansowych najemców, a z drugiej umożliwia wynajmującym podejmowanie świadomych decyzji w oparciu o rzetelne informacje na temat wiarygodności potencjalnych klientów. Opcją dodatkową dla wynajmujących jest ubezpieczenie płatności czynszu oferowane we współpracy z PZU. Teraz firma myśli o ubezpieczeniu dla najemców od utraty pracy.