Toyota oficjalnie otworzyła nową fabrykę silników Diesla w Polsce — Toyota Motor Industries Poland (TMIP). Japończycy nie wykluczają dalszych inwestycji.
Zakład TMIP w Jelczu-Laskowicach już w marcu 2005 r. rozpoczął seryjną produkcję nowego 2,2-litrowego silnika wysokoprężnego, który jest montowany w modelu Avensis, wytwarzanym w zakładach Toyoty w Wielkiej Brytanii, oraz Corolla Verso pochodzącym z fabryki w Turcji. Docelowa zdolność produkcyjna polskiej fabryki wynosić będzie 180 tys. silników rocznie, co oznacza, że nowa jednostka napędowa będzie ją opuszczać co 56 sekund. Zatrudnienie, wynoszące obecnie 670 osób, wzrośnie w 2006 roku do około 900. Nakłady inwestycyjne osiągną poziom 200 mln EUR.
Na początku 2006 r. w fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach produkcję rozpocznie odlewnia bloków silnika oraz kolejne linie obróbki. W zakładzie rozpocznie się praca na dwie zmiany. W związku z tym trwa intensywny proces rekrutacji.
— Jeśli wzrośnie zainteresowanie silnikami Diesla nie wykluczamy dalszych inwestycji w Polsce — w tym w Jelczu. Proszę zauważyć, że pod obecną fabrykę wykorzystaliśmy zaledwie połowę naszej działki — mówi Tokuichi Uranishi, wiceprezes Toyota Motor Corporation.
Koncern prowadzi obecnie produkcję w ośmiu fabrykach, zlokalizowanych w sześciu krajach Europy (Wielka Brytania, Francja, Polska, Turcja, Portugalia oraz Republika Czeska). Jego druga polska fabryka — Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) — rozpoczęła działalność w kwietniu 2002 roku w Wałbrzychu.