SK Innovation inwestuje na Śląsku 335 mln EUR

opublikowano: 28-03-2019, 22:00

Koreański dostawca baterii do e-aut zbuduje w Polsce fabrykę separatorów wykorzystywanych do ich produkcji.

Gdy nieco ponad rok temu SK Innovation, koreański producent baterii do samochodów elektrycznych, zdecydował, że fabrykę za 650 mln EUR wybuduje na Węgrzech, a nie w Polsce, Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Handlu, mówił, że nie wszystko stracone. Twierdził, że agencja prowadzi z firmą rozmowy dotyczące produkcji w innych segmentach rynku.

Moce przerobowe polskiej fabryki SK Innovation, której prezesem jest Jun Kim, będą większe niż pierwotnie zakładał inwestor, i wyniosą 470 mln m kw. separatorów rocznie.
Zobacz więcej

Z rozmachem

Moce przerobowe polskiej fabryki SK Innovation, której prezesem jest Jun Kim, będą większe niż pierwotnie zakładał inwestor, i wyniosą 470 mln m kw. separatorów rocznie.

Zaznaczył, że spółka ma strategię rozmieszczania zakładów produkujących różne elementy w wielu regionach, by uniknąć koncentracji i konkurencji. Nie mylił się. Koreańska firma właśnie poinformowała, że wybuduje w województwie śląskim zakład produkcji separatorów do baterii litowo-jonowych (LiBS) i separatorów ceramicznych (CCS).

Kwartalnie powstawać będzie 470 mln m kw. separatorów. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec 2021 r. W zakładzie pracować ma co najmniej 300 osób. W uruchomienie fabryki południowokoreański gigant postanowił zainwestować blisko 1,5 mld zł (335 mln EUR).

— Obecnie produkujemy 360 mln m kw. separatorów litowo-jonowych w Jeungpyeong w Korei. Dzięki nowym inwestycjom w Chinach i Polsce, począwszy od czwartego kwartału2021 r., moce produkcyjne naszej firmy wzrosną do 1,2 mld m kw. rocznie — ujawnia Rho Jaesok reprezentujący SK Innovation.

Inwestor zgłosił się do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu na początku zeszłego roku z prośbą o pomoc m.in. w doradztwie lokalizacyjnym.

— Współpracę rozpoczęliśmy jeszcze na etapie wyboru kraju. Na podstawie preferencji inwestora, uwzględniając logistyczne wymagania projektu, zaprezentowaliśmy SK Innovation tereny inwestycyjne w trzech województwach południowej Polski — mówi Krzysztof Senger.

Nowy biznes

Separatory to podstawowy materiał do produkcji baterii do aut elektrycznych. Formalnie inwestycję przeprowadzi wydzielona część SK Group zajmująca się produkcją materiałów.Na wydzielenie tej działalności firma zdecydowała się w lutym. Nowa spółka zależna powstanie do 1 kwietnia, wówczas zostanie ogłoszona jej nazwa. SK Group zwiększa też moce w innych zakładach separatorów.

Dziś ma ich 13, a roczne moce wynoszą 530 mln m kw. Do listopada zbuduje dwie fabryki w Korei Południowej. W Chinach już powstaje kolejny zakład. SK Group zwiększa jednocześnie produkcję baterii litowo-jonowych. Na Węgrzech w Komarom trwa budowa pierwszego zakładu o mocach 7,5 GWh. Będzie gotowy do 2021 r. Firma właśnie ogłosiła inwestycję w drugi (za prawie 860 mln USD), który stanie obok pierwszego. SK Group buduje też fabryki baterii w Chinach (7,5 GWh), USA (9,8 GWh) oraz Korei (4,7 GWh).

Bijące serce

To kolejna w ostatnim czasie inwestycja z sektora elektromobilności. Japoński Mitsui Hightec wybuduje w Skarbimierzu w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej zakład rdzeni do silników aut hybrydowych i elektrycznych. Wyda 160 mln zł, na początek zatrudni 30 osób, a docelowo 200.

Największą fabrykę baterii do samochodów elektrycznych w Europie ma w Kobierzycach pod Wrocławiem LG Chem. Koreańczycy zamierzają zwiększyć moce zakładu z 10 do 70 GWh rocznie, co oznacza, że będą dostarczać baterie do miliona aut.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu