Skanska może wejść do GTC

Katarzyna Jażwińska
21-08-2001, 00:00

Skanska może wejść do GTC

Szwedzki koncern budowlany Skanska być może zostanie jednym z akcjonariuszy spółki Gdańsk Transport Company — koncesjonariusza autostrady A-1 (Gdańsk-Toruń). Szczegóły projektu na razie nie są znane. Jedno jest pewne — przedłużają się negocjacje warunków umowy koncesyjnej z ABiEA.

Gdańsk Transport Company (koncesjonariusz autostrady A-1 z Gdańska do Torunia) i Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad — według zapewnień Jerzego Widzyka, ministra transportu — miały podpisać umowę koncesyjną dotyczącą finansowania budowy i eksploatacji tej magistrali jeszcze w lipcu. Okazuje się, że dokument będzie podpisany za kilka tygodni. Agata Berdys, rzecznik prasowy ABiEA, informuje, że trwają negocjacje dotyczące określenia ostatecznych warunków.

Szwedzkie wsparcie

Niewykluczone, że na ostateczne rozstrzygnięcia dotyczące umowy koncesyjnej czeka szwedzki koncern budowlany Skanska.

— Zaproponowaliśmy Skanskiej wejście w skład akcjonariuszy GTC. Na razie jednak nie otrzymaliśmy ostatecznej zgody ze strony szwedzkiej firmy — mówi jeden z przedstawicieli właścicieli gdańskiej firmy.

Analitycy uważają, że wejście Skanskiej do GTC jest bardzo realne.

— Dołączenie koncernu do akcjonariatu GTC pozwoliłoby Skanskiej na przyśpieszenie wdrożenia strategii, w której bardzo ważny punkt zajmuje realizacja projektów autostradowych. Samo GTC także potrzebuje kapitału. Możliwe więc jest to, że Skanska dokapitalizuje gdańską firmę bądź też odkupi akcje od innych partnerów — uważa Roman Zalewski, analityk DM BIG BG.

Bardziej prawdopodobne może być wejście Szwedów poprzez dokapitalizowanie GTC, bowiem Bernard Pisarski, dyrektor marketingu GTC, zapewniał na początku lipca, że obecni właściciele już zobowiązali się do dokapitalizowania spółki.

Wysokie koszty

Na razie trudno dokładnie określić, o ile wzrośnie kapitał akcyjny GTC. Obecnie wynosi około 75 mln zł i z pewnością wzrośnie kilkakrotnie, bowiem — według SSSB, doradcy projektu (firma przedstawiła model finansowy przedsięwzięcia) — GTC ze środków własnych ma wyłożyć na realizację autostradowego projektu 91,9 mln USD (392,4 mln zł).

Kolejne środki to kredyt Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju typu A (udzielony bezpośrednio przez bank) wysokości 158,0 mln USD (674,6 mln zł), kredyt EBOR typu B (kredyt udzielany przez banki komercyjne — w przypadku A-1 będą to US EXIM Bank lub OPIC — i gwarantowany przez EBOR) sięgający 332,8 mln USD (1,4 mld zł). Kolejne 332,8 mln USD (1,4 mld zł) to kredyt EBI. W sumie finansowanie 152 km autostrady zamknie się kwotą 915 mln USD (3,9 mld zł).

GTC może też liczyć na większe niż pierwotnie planowano przychody z eksploatacji magistrali. Według studium firmy Oscar Faber, przy pobieraniu niskich opłat za korzystanie z tej drogi (według studium z 1999 roku) przychody sięgnęłyby 41 mln zł (przy 10 tys. użytkowników na dobę), a w 2001 roku — 50,5 mln zł (przy 10,5 tys. użytkowników na dobę).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jażwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Skanska może wejść do GTC