Słabnie import używanych aut

opublikowano: 12-10-2021, 15:01

Topnieje liczba ofert sprzedaży używanych samochodów. We wrześniu wjechało ich do Polski o 8 proc. mniej niż rok temu.

Od kilku miesięcy mamy do czynienia z niską podażą nowych aut wywołaną niedoborem komponentów do ich produkcji (przede wszystkim elektronicznych). Sytuacja odbija się na rynku wtórnym. Wydłużony czas oczekiwania na nowe auto zniechęca do pozywania się dotychczasowego, więc liczba ofert maleje. Ponieważ sytuacja ma charakter globalny, odbija się również na imporcie. We wrześniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 81 560 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t), o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Wrześniowy spadek nie wpływa na razie znacząco na wynik całego roku (od stycznia do września do Polski wjechało blisko 717 tys. takich aut, czyli o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej). Według najnowszych prognoz import powoli słabnie, a w całym roku wjedzie ich do kraju 920-940 tys.

Średni wiek sprowadzonych w tym roku samochodów to 12 lat i cztery miesiące, a w samym wrześniu są one o dwa miesiące młodsze. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i pięć miesięcy. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią jedną trzecią takich rejestracji.

Systematycznie słabnie zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z takim napędem we wrześniowych imporcie aut osobowych stanowią 40,7 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikiem Diesla wynosi 11 lat i dwa miesiące.

Słabnąca dynamika importu z pewnością wpłynie na dalsze uszczuplenie oferty sprzedaży aut używanych. Z raportu AAA Auto wynika, że we wrześniu pojawiło się niespełna 202 tys. ofert, o ponad 4 tys. mniej niż w sierpniu i o 43 tys. mniej niż we wrześniu rok wcześniej.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane