Smart na globalną skalę

10-08-2016, 22:00

POMYSŁ NA BIZNES: Poznańskie Fibaro wprowadza rozwiązania automatyki domowej na światowe rynki

Rynek internetu rzeczy (IoT) rośnie w ekspresowym tempie. Według przewidywań Gartnera w 2020 r. ich wartość ma oscylować na poziomie 25 bln USD — dla porównania w 2015 r. na rynku globalnym wynosiła około 5 bln USD.

Zobacz więcej

CZAS DOMÓW SMART: Spółka Fibaro, na czele której stoi Maciej Fiedler (na zdj.), szybko zagospodarowała niszę na rynku IoT. Zaczęła działalność w przydomowym garażu — a dziś jej pomysły związane z automatyką domową i internetem rzeczy trafiają do klientów w 110 krajach. ARC

— Jeśli mówimy o Europie Środkowo- -Wschodniej, ten trend również mocno zwyżkuje. W 2016 r. ma być wart 8,2 bln USD, a już w 2018 r. ma osiągnąć pułap 14 bln USD — komentuje Joanna Ossowska- -Rodziewicz, wiceprezes zarządu Fibaro.

Zanim przyszedł trend

Poznańska spółka jest reprezentantem branży na krajowym rynku. Specjalizuje się w produkcji automatyki domowej ze świata internetu rzeczy. Firma powstała, gdy IoT traktowana była jeszcze jako melodia przyszłości. W 2010 r. w przydomowym garażu prezes firmy Maciej Fiedler postanowił usunąć ze swojego domu wszelkiego rodzaju okablowanie i czujniki. Postawił na inną automatykę.

— Kiedy startowaliśmy, na polskim rynku nie było jeszcze specjalistów w naszym segmencie. Ludzi, których zatrudnialiśmy, trzeba było nauczyć wszystkiego od podstaw. W tym celu nawiązaliśmy współpracę z Politechniką Poznańską i wybraliśmy do współpracy najlepszych absolwentów i studentów. Oni rozwijali się razem z nami — i w tej chwili są najwyższej klasy specjalistami. Ponadto prowadzimy stałą rekrutację, która umożliwia pozyskiwanie specjalistów dostępnych na rynku. Dzięki temu obecnie nasz dział R&D liczy ponad 110 inżynierów — opowiada Joanna Ossowska-Rodziewicz.

Nie tylko design

Firma oferuje rozwiązania, które umożliwiają łatwe sterowanie światłem i ogrzewaniem oraz chronią dom od pożarów i zalania. Jej fabryka zlokalizowana pod Poznaniem jest jednym z najnowocześniejszych zakładów, które produkują elektronikę w Europie. Obecnie zatrudnia ponad 380 specjalistów. Elementem wyróżniającym markę jest design i nowatorska technologia, za którą firma otrzymała wiele międzynarodowych nagród.

— Oprócz designu charakterystyczna jest też multifunkcjonalność naszych urządzeń. Na przykład czujnik ruchu ma w sobie trzy dodatkowe funkcje. Używamy technologii przeznaczonej do smart home’ów, która nazywa się Z-Wave. To jeden z czołowych standardów w bezprzewodowej automatyce budynkowej i obecnie jedna z najbardziej dojrzałych technologii do aplikacji w tego typu urządzeniach. Ale staramy się być jak najbardziej otwarci, czyli integrujemy się z innymi urządzeniami pracującymi w technologiach innych niż Z-Wave. Bardzo mocno reagujemy na trendy, dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się na swoją obecność w Dolinie Krzemowej, aby mieć ciągły dostęp do najnowszego know-how — opowiada Joanna Ossowska- Rodziewicz.

Już w 110 krajach

Produkty oferowane przez poznańską firmę mają przyjazny interfejs — i mimo że IoT kojarzony jest z trudną nowoczesną technologią, to korzystanie z produktów smart w wydaniu Fibaro jest dostosowane nawet do mniej zaawansowanych użytkowników. — Użytkownik nie chce się zastanawiać nad tym, w jaki sposób komunikują się jego urządzenia, dlatego jesteśmy otwarci na wszelkiego rodzaju integracje, jeśli chodzi o soft ware. Posiadacz naszych urządzeń może sam napisać sobie plugin, a jeżeli tego nie potrafi, może skorzystać z instalatora,który zrobi to za niego — zapewnia Joanna Ossowska-Rodziewicz. Fibaro bardzo szybko zlokalizowało niszę i potencjał, jaki daje rynek IoT. Firma odnalazła swoje miejsce na polskim rynku i zaczęła sprzedaż poza granice Polski. W krótkim czasie pozyskała klientów z Francji, Niemiec czy Stanów Zjednoczonych.

— Od początku wiedzieliśmy o tym, że aby utrzymać się na rynku, musimy mieć strategię zagraniczną. Obecnie 94 proc. przychodów uzyskujemy właśnie dzięki sprzedaży na zewnątrz kraju — komentuje Joanna Ossowska-Rodziewicz. Po sześciu latach działalności Fibaro sprzedaje swoje produkty już na 110 rynkach. W rekordowym 2012 r. spółka odnotowała wzrost przychodów netto ze sprzedaży na poziomie 388 proc. i zysk w wysokości prawie 490 proc.

— Obecnie Fibaro ma przed sobą kilka niezwykle interesujących projektów, jak np. partnerstwa strategiczne w obszarze smart home z firmami technologicznymi czy też kolejnymi firmami telekomunikacyjnymi. Są to działania, które idealnie wpasowują się w naszą filozofię rozwoju i strategię marki. Cały czas staramy się sięgać dalej i coraz mocniej zakorzeniać się w świadomości konsumentów jako polska firma, która dostarcza najwyższej klasy rozwiązań — mówi Maciej Fiedler.

Potencjał IoT

Zainteresowanie produktami ze świata internetu rzeczy na polskim rynku jest widoczne dzięki sklepom detalicznym, takim jak Saturn czy MediaMarkt, które poszerzają swoją ofertę urządzeń typu smart. Również telekomy w ramach abonamentu proponują takie urządzenia swoim klientom. Kolejnym odbiorcą inteligentnych urządzeń są właściciele firm budowlanych.

— Deweloperzy zaczęli dostrzegać, że jeżeli w swojej ofercie budynków mieszkalnych będą mieli takie rozwiązania jak inteligentne systemy, wtedy mieszkanie automatycznie zwiększa swoją wartość. Fibaro współpracuje w Polsce z deweloperami w ponad 40 inwestycjach, w których nasz produkt bardzo często jest oferowany w standardzie — mówi Joanna Ossowska-Rodziewicz. Jeżeli chodzi o rynek samych inteligentnych domów — Berg Insight w 2014 r. opublikował raport mówiący o tym, że w Europie było wtedy 2,7 mln mieszkań typu smart. W 2018 r. ma być ich już prawie 30 mln. Zgodnie z tym trendem już za dwa lata w Europie będzie 13 proc. gospodarstw domowych typu smart. To pokazuje rosnący potencjał tego segmentu.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Smart na globalną skalę