Spożywka stawia na inwestycje

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-06-30 20:00

Przedsiębiorcy z branży spożywczej odnawiają parki maszyn i inwestują w automatyzację produkcji.

Firmy z branży spożywczej chcą inwestować. Aż 28 proc. z nich deklaruje, że w czasie pandemii zwiększyło nakłady na odnowienia parków maszyn i urządzeń – wynika z badania spółki Siemens Financial Services. Zaledwie 5 proc. badanych zmniejszyło budżet na ten cel. W perspektywie najbliższych miesięcy prawie jedna trzecia przedsiębiorstw planuje zwiększyć nakłady na odnowienia. Przy tym ponad połowa badanych chce inwestować wyłącznie w nowe urządzenia.

Przedsiębiorcy zwiększyli też nakłady na automatyzację procesów produkcji. Ten obszar w czasie pandemii rozwijało 16 proc. badanych, a 27 proc. deklaruje, że będzie to robić również w najbliższych miesiącach.

– Pomimo wymagającej sytuacji na rynku część polskich firm spożywczych inwestowała w czasie pandemii. W porównaniu do pomiaru przeprowadzonego tuż przed wybuchem COVID-19 skala inwestycji w automatyzację procesów produkcji jest mniejsza. Warto jednak podkreślić, że zarówno stopień odnowień parku maszyn i urządzeń, jak i wyniki ze sprzedaży krajowej utrzymały się na stabilnym poziomie, dzięki czemu firmy z tej branży zachowały swoją zdolność do konkurowania – mówi Tomasz Kukulski, prezes Siemens Financial Services w Polsce.

Nieco ponad jedna czwarta pytanych przedsiębiorców uważa, że polskie firmy są tak samo konkurencyjne jak zagraniczne, jeśli chodzi o wyposażenie parków maszyn i urządzeń. Natomiast 27 proc. twierdzi, że są gorzej przygotowane. Tylko 5 proc. deklaruje, że rodzime firmy są bardziej konkurencyjne od podmiotów z innych krajów.

Z badania wynika, że przedsiębiorcy z branży spożywczej prężnie działają za granicą. Ponad 38 proc. z nich chce zwiększyć przychody z rynków zagranicznych, a 21 proc. firm zdywersyfikowało rynki zbytu.