Sprawdź biuro w ewidencji

Wojciech Kmita
opublikowano: 2004-10-21 00:00

Od poniedziałku funkcjonuje Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Jeszcze do niedawna działalność polegająca na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie takich usług wymagała zezwolenia. Z chwilą wejścia w życie części przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (21 sierpnia), jest to działalność regulowana.

Wystarczy wpis

Oznacza to, że do jej prowadzenia wystarczy uzyskanie wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Rejestry takie prowadzone są przez wojewodów właściwych ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.

Przepisy ustawy o usługach turystycznych upoważniały ministra gospodarki do utworzenia, na podstawie danych z rejestrów przekazywanych przez wojewodów, Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. 18 października weszło w życie rozporządzenie regulujące szczegółowy sposób prowadzenia oraz tryb udzielania informacji o zawartych tam danych (DzU nr 226, poz. 2290).

Cztery działy

Zgodnie z tym rozporządzeniem, dla każdego przedsiębiorcy prowadzona będzie księga ewidencyjna składająca się z czterech działów. W pierwszym będzie można znaleźć podstawowe dane jak: numery — ewidencyjny, rejestrowy oraz NIP, data wpisu do ewidencji, dokładne dane przedsiębiorstwa (siedziba, adres, telefony), forma prawna, zasięg terytorialny, poprzedni numer ewidencyjny (w przypadku, gdy firma powstała w wyniku przekształcenia lub połączenia innych podmiotów), a także dane osób upoważnionych do kierowania działalnością firmy.

Dział drugi zawiera informacje o formie zabezpieczenia finansowego przedsiębiorstwa. Jest ono konieczne na wypadek pokrycia kosztów powrotu klienta do kraju, gdy organizator lub pośrednik wbrew obowiązkowi tego nie zapewnia, a także na pokrycie zwrotu wpłat klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych. Dane o wysokości zabezpieczenia i jego ważności będzie można znaleźć w dziale trzecim, a w czwartym znajdą się informacje o zakazie prowadzenia działalności objętej wpisem.

W ramach ewidencji prowadzo ne będą także wykazy przedsiębiorców, których wykreślono z rejestru organizatorów i pośredników turystycznych oraz tych, którzy prowadzili taką działalność bez wpisu do tego rejestru.