Sprzedało się najmniej aut od ćwierć wieku

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Pod względem wysokości sprzedaży rynek motoryzacyjny w UE cofnął się do XX w. Winna jest już nie tylko niska podaż. Słabnie także popyt.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile nowych aut zarejestrowano w UE między styczniem a końcem czerwca 2022 r.
  • jak poradzili sobie poszczególni producenci
  • jakie, nowe, wyzwanie stawia przed producentami aut sytuacja gospodarcza

Sprzedało się najmniej aut od ćwierć wieku

opublikowano: 25-07-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Pod względem wysokości sprzedaży rynek motoryzacyjny w UE cofnął się do XX w. Winna jest już nie tylko niska podaż. Słabnie także popyt.

W czerwcu 2022 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano niewiele ponad 886,5 tys. nowych samochodów osobowych. To nie tylko o 15,4 proc. mniej niż w czerwcu 2021 r. Wynik ten jest też najniższy od 26 lat - gorszy miesięczny wynik sprzedaży odnotowano w 1996 r. - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Jak łatwo się domyśleć, spadki (w większości dwucyfrowe) odnotowano na niemal wszystkich rynkach UE. Wyjątkiem jest niewielki rynek łotewski, na którym zarejestrowano w czerwcu 1560 nowych osobówek, czyli o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem. Pozostała część tabeli świeci na czerwono. Największe tąpnięcie ( o 28,4 proc.) zanotowano w Chorwacji (4,9 tys. rejestracji), najmniejsze (1,2 proc.) w Bułgarii (2,9 tys. rejestracji). Poważnie stopniały największe europejskie rynki. W Niemczech przybyło niespełna 226,6 tys. nowych aut (spadek o 18,1 proc. r/r), we Francji blisko 172 tys.(- 14,2 proc.), a we Włoszech 127,2 tys. (- 15 proc.). W Polsce w analizowanym okresie zarejestrowano blisko 39,6 tys. samochodów, czyli o 8,5 proc. mniej niż rok temu.

Od początku stycznia do końca czerwca motoryzacyjny rynek UE stopniał o 14 proc. r/r. Zarejestrowano niewiele ponad 4,6 mln nowych aut osobowych. Traciły wszystkie największe rynki. niemiecki 11 proc. (1,23 mln rejestracji, francuski 16,3 proc. (772 tys. rejestracji), włoski 22,7 proc. (685 tys. rejestracji). W Polsce zarejestrowano w półroczu 2022 r. 212,4 tys. nowych osobówek, czyli o 12,3 proc. mniej niż rok wcześniej.

- Powody obserwowanego spadku liczb rejestracji nowych aut są wciąż te same. Niska podaż wywołana kłopotami z dostępnością podzespołów, głównie elektronicznych, do budowy samochodów. Niestety w ostatnich miesiącach nasila się inna tendencja - słabnący popyt. Nie jest to jeszcze nagminne zjawisko, ale niektórzy sprzedawcy już raportują mniejsze zainteresowanie zakupem nowego auta - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że malejący popyt nieprędko będzie widoczny w oficjalnych statystykach.

- Pamiętajmy, że na razie banki zamówień pękają w szwach. Z powodu ograniczeń produkcyjnych kolejka klientów czekających na dostawę zamówionego auta jest długa - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki.

Nie zmienia to faktu, że popyt słabnie. To konsekwencja pogorszenia się perspektyw gospodarczych. Do tego rosnące koszty surowców, paliw, energii oraz pracy zmuszają producentów do ponoszenia cen.

- Nie bez znaczenia są rosnące stopy procentowe, spadająca wartość polskiej waluty, no i oczywiście rekordowa inflacja. Na razie nie widać na horyzoncie szans na odwrócenie się tej tendencji, ceny będą nadal rosły. W ciągu kilku najbliższych miesięcy słaby popyt stanie się kolejnym poważnym wyzwaniem dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie - uważa Wojciech Drzewiecki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.