Według danych Statistics Canada, w październiku 2023 r. sprzedaż detaliczna ogółem w kanadyjskiej gospodarce zwiększyła się o 0,7 proc. w ujęciu miesięcznym. Odczyt okazał się nieco niższy niż mediana prognoz ekonomistów, która zakładała wzrost rzędu 0,8 proc. Dane za wrzesień zostały skorygowane w dół do 0,5 proc.
Bez uwzględniania samochodów wskaźnik zyskał 0,6 proc. przy prognozie na pułapie 0,5 proc. i zwyżce o 0,1 proc. miesiąc wcześniej po korekcie z 0,2 proc.
W ujęciu wolumenowym sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,4 proc.
Jak podano w komunikacie statystyków, najbardziej znaczący wzrost sprzedaży detalicznej nastąpił u dealerów pojazdów mechanicznych i części (+1,1 proc.), na co złożyła się wyższa sprzedaż u pozostałych dealerów pojazdów mechanicznych (+2,0 proc.) i dealerów nowych samochodów (+1,3 proc.).
Godny uwagi wzrost zaobserwowano w sklepach detalicznych z artykułami ogólnodostępnymi (+2,0 proc.) oraz w sklepach ze sprzętem medycznym i higieną osobistą (+1,5 proc.), podczas gdy najbardziej znaczący spadek odnotowano u sprzedawców materiałów budowlanych i sprzętu ogrodniczego oraz zaopatrzenia (-0,2 proc.).
- O ile sprzedaż detaliczna w październiku była jeszcze solidna, jednak wskaźniki sygnalizują słabość w listopadzie sugerując, że wydatki konsumenckie mogą znacząco spowolnić w pozostałej części czwartego kwartału – oceniła Shelly Kaushik, ekonomistka Bank of Montreal.