Sprzedaż piwa w I kw. spadła o 3 proc.

Pioneer Arbitrażowy Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Zamknięty
opublikowano: 2003-04-24 17:19

WARSZAWA (Reuters) - Polskie browary sprzedały w pierwszym kwartale 2003 roku 4,78 miliona hektolitrów piwa, czyli o ponad trzy procent piwa mniej niż w pierwszym kwartale roku ubiegłego. Powody to spowolnienie gospodarcze i zubożenie społeczeństwa, wysoka akcyza na piwo, a także częściowy zakaz reklamy alkoholi, uważają przedstawiciele branży.

"Już od ponad roku działamy w warunkach bardzo ograniczonej reklamy, poza tym nasze społeczeństwo zubożało i ten odpływ z droższych do tańszych produktów się zauważa (...) Ludzie zamiast pić droższe piwa piją tańsze, ale też przerzucają się na alternatywy, które są tańszym alkoholem" - powiedział Marcin Piróg, prezes Związku Pracodawców

Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP), a zarazem przes Carlsberg Okocim.

"Wysoka akcyza też daje nam się we znaki. Kwestią tygodni jest kiedy zostanie znowelizowana ustawa o wychowaniu w trzeźwości i myślę, że to wpłynie też pozytywnie (na branżę), bo nasze produkty markowe będą mogły być, choć w ograniczonym stopniu, reklamowane w telewizji i na nośnikach zewnętrznych" - dodał.

Według przedstawicieli ZPPP, grupującego browary reprezentujące 94 procent rynku, akcyza w Polsce jest 2-2,5 raza wyższa niż w innych krajach europejskich. Negatywnym czynnikiem dla branży piwnej jest też ubiegłoroczna obniżka akcyzy na alkohole wysokoprocentowe, a co za tym idzie spadek cen wódek.

Prezes największej na polskim rynku firmy browarniczej, Browarów Żywiec nie chciał ujawnić wyników za pierwszy kwartał, mówić jedynie, że jest z nich zadowolony. Natomiast idąca z grupą Żywiec łeb w łeb Kompania Piwowarska sprzedała w pierwszym kwartale 1,5 miliona hektolitrów piwa, czyli o około dwa procent więcej niż rok temu.

Znajdująca się na trzecim miejscu Grupa Carlsberg Okocim sprzedała w pierwszym kwartale 2003 roku 660.000 hektolitrów piwa, czyli o około trzy procent piwa mniej niż w pierwszym kwartale 2002 roku. Spółka nadal prognozuje, że w całym roku sprzeda około cztery miliony hektolitrów piwa.

W 2002 roku liderem rynku były Browary Żywiec chociaż po piętach depcze im mocno Kompania Piwowarska. Żywiec miał udział w rynku na poziomie 32,3 procent, zaś Kompania Piwowarska miała 32 procent rynku. Trzecie miejsce zajął Carlsberg Okocim z udziałem niemal 14 procent.

W całym 2002 roku polskie browary sprzedały łącznie 26 milionów hektolitrów piwa, czyli o 8,0 procent więcej niż w 2001 roku. Wcześniej przrdstawiciele branży prognozowali, że w całym roku 2003 rynek może wzrosnąć o około pięć procent.

Polski rynek piwa rósł w latach 90. średnio o około 10 procent rocznie zanim nie nastąpiła stagnacja. W 2001 browary sprzedały 24,1 miliona hektolitrów piwa, czyli niemal tyle samo co rok wcześniej. Był to głównie efekt spowolnienia gospodarki, malejącej siły nabywczej ludności i bezrobocia.

((Autor: Barbara Woźniak; Redagował: Marcin Gocłowski; [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, Reuters Messaging: barbara.wozniak.reuters.com @reuters.net))