Stal goni popyt na samochody i AGD

Dodostawcy stali nierdzewnej mogą się cieszyć, węglowej jeszcze czekają na wzrost zamówień.

Mimo że w kraju wciąż utrzymuje się wysoka liczba zakażeń koronawirusem, to przedsiębiorcy i klienci zaczynają walczyć z kryzysem.

Stalowy popyt:
Stalowy popyt:
Wzrost zakupów w sklepach zaczyna generować popyt w przemyśle, np. stalowym. Pierwsi oznaki ożywienia odczuli dostawcy stali nierdzewnej.
AdobeStock

„Wyraźnie odradza się popyt na konsumpcyjne dobra trwałe w gospodarce” — napisał w jednym z postów Ignacy Morawski, szef platformy analitycznej SpotData.

Chodzi zwłaszcza o sprzęt gospodarstwa domowego, meble czy samochody.

„W Polsce w maju sprzedaż mebli i sprzętu RTV/AGD była realnie aż o 14 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku” — podkreśla Ignacy Morawski.

W motoryzacji natomiast w pierwszej dekadzie czerwca nastąpił 5-procentowy spadek r/r, ale jest to wskaźnik znacznie lepszy niż oczekiwany.

„Z comiesięcznej ankiety GUS wynika, że w branżach motoryzacyjnej i meblarskiej wyraźnie rośnie prognozowana wartość zamówień. W innych krajach też widać podobne sygnały” — twierdzi szef SpotDaty.

Kupują „nierdzewkę”

Skoro klienci ruszyli do salonów samochodowych oraz sklepów sprzedających meble, pralki i zmywarki, to powinna poprawić się także sytuacja w przemyśle. Zwiastuny ożywienia dotarły do dostawców stali nierdzewnej.

— Rynek motoryzacyjny w kwietniu i maju przeżył załamanie, radykalnie więc obniżył się popyt na stal nierdzewną. Czerwiec rzeczywiście przyniósł ożywienie. Choć jest ono jeszcze ograniczone, to jej dostawcy czują poprawę koniunktury. Powinna się utrzymać w kolejnych miesiącach, na co wskazuje poziom zamówień na lipiec i sierpień, ale motoryzacja jeszcze długo nie wróci do kondycji sprzed pandemii — twierdzi Andrzej Michalski-Stępkowski, prezes Stowarzyszenia Stal Nierdzewna.

Nieco inaczej jest w segmencie AGD.

— Dołek w dostawach stali nierdzewnej dla sektora nie był tak głęboki jak w motoryzacji, a po poluzowaniu obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem się koronawirusa klienci częściej zaczęli kupować pralki, lodówki, zmywarki i inne sprzęty AGD. To zaś przyczyniłosię do wzrostu zapotrzebowania na stal nierdzewną. Perspektywy dla sektora oceniamy bardziej optymistycznie niż w przypadku motoryzacji — mówi Andrzej Michalski- Stępkowski.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Czarna” w poczekalni

W przypadku stali węglowej, zwanej także „czarną”, której w motoryzacji zużywa się więcej niż nierdzewnej, wyraźnego ożywienia jeszcze nie widać. Ceny i popyt są na niskim poziomie.

— Po zwiększonej dostępności złomu stalowego rośnie produkcja różnych podzespołów. Zainteresowanie powoli notują także kuźnie. Zakładamy, że producenci stali z opóźnieniem odczują zwiększenie popytu — mówi Przemysław Sztuczkowski, prezes Cognoru.

W najbliższych tygodniach spodziewa się wzrostu zapotrzebowania na wyroby stalowe, ale obawia się, że na rosnącym popycie w znacznym stopniu skorzystają importerzy. Od wczoraj (1 lipca) zaczęły bowiem obowiązywać nowe unijne kontyngenty, z których będą mogli skorzystać. W wielu asortymentach Komisja Europejska wyznaczaładotychczas rocznie limity, co skutkowało napływem stali, zwłaszcza do państw granicznych Unii Europejskiej. Obecnie podzieliła je kwartalnie, dzięki czemu dostawy z importu zostaną rozłożone w czasie. Ożywienie w motoryzacji czy AGD nie oznacza jednak końca kryzysu na rynku stali węglowej.

— Dostawy stali były kontynuowane na place budowy mieszkań, domów, obiektów handlowych i przemysłowych. W ostatnich miesiącach spadała jednak liczba pozwoleń na budowę. Jeśli w najbliższych miesiącach budowy nie ruszą, zapotrzebowanie na stal budowlaną może się obniżyć — uważa Przemysław Sztuczkowski.

Wysoki popyt na wyroby z tego segmentu kreują wykonawcy publicznego budownictwa infrastrukturalnego, którzy realizują kontrakty bez większych zakłóceń. W obszarze budownictwa prywatnego natomiast jest zastój. Przemysław Sztuczkowski ma jednak nadzieję, że także on szybko się skończy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane