Efektywność coachingu zależy od wiedzy i umiejętności trenera. Nieprofesjonalny coach szkodzi klientom i reputacji branży.
ICC (International Coaching Community), najstarsza w Polsce szkoła coachingu, podjęła działania zmierzające do zdefiniowania standardów i zapewnienia przestrzegania etyki w pracy coachów.
Pierwszy krok to tworzona aktualnie strategia komunikacyjna na rok 2010. Jej głównym elementem jest opracowanie sprawnego obiegu informacji na temat coachingu. Jednym z pierwszych, a zarazem najistotniejszych działań na rzecz ochrony i wzmocnienia roli coachingu w Polsce, było założenie z inicjatywny ICC Izby Coachingu (www. izbacoachingu.com).
Profesjonalny coach nigdy nie narzuca swej wizji, lecz właściwymi pytaniami pomaga klientowi samodzielnie odkryć drzemiący w nim potencjał. To metoda pozwalająca na maksymalne wykorzystanie własnych umiejętności, zdolności i wiedzy. Nakierowana jest na odkrycie wewnętrznych blokad ograniczających człowieka.
Stowarzyszenie ICC powołało we wrześniu Izbę Gospodarczą Coachów, a na stronie www.coachingpartners.pl dostępne są dane dotyczące wszystkich certyfikowanych trenerów.