Jeśli masz małą firmę i duża rodzinę, Alhambra wydaje się być dla ciebie. Duży samochód ze sprawdzoną niemiecką techniką i niebagatelną pojemnością łatwo zmienić w wakacyjny wesoły autobusik. Może nieco toporny, ale to van według starej szkoły. Dobrej szkoły.
Warto kupić, bo…
To bardzo niemieckie, choć hiszpańskie auto. Przestronna i dającą się łatwo aranżować kabina. Sprawdzone i bardzo przyzwoite silniki diesla.
Trzeba pamiętać, że…
Brat (niektórzy wolą określenie oryginał), czyli VW Sharan, jest droższy. Ale niewiele. Wśród leciwej, ale popularnej konkurencji (Renault Espace, Lancia Voyager) Alhambra jest… mała. Światła ksenonowe są dostępne tylko jako opcja. Dopłata niemal 4 tys. zł.
Do twojej floty wybraliśmy…
Seata Alhambrę 2,0 TDI 140 KM ze skrzynią DSG i wyposażeniem Style za 126 710 zł.
Zakładamy, że skoro auto ma służyć i rodzinie, i firmie, będzie dużo jeździło. Jeśli tak, to diesel. Stawiamy na ten słabszy. Mocniejszy (o 30 koni mechanicznych) jest droższy o około 6,5 tys. zł. Zamiast inwestować w moc, inwestujemy w DSG. DSG? Owszem. Ta dwusprzęgłowa przekładnia świetnie współgra z silnikami TDI. A do tego automat pasuje do vanów jak do żadnych innych aut. Dlaczego wyższy poziom wyposażenia? Powody są dwa. Pierwszy to rodzina. Wiadomo, ta jest najważniejsza – zatem, niech ma! Drugi to cena. Na tle konkurencji nawet tak „wypasiona” Alhambra wypada nieźle.
Miejsce
Bagażnik Alhambry w wersji 5-osobowej ma pojemność 809 l (do linii szyb) i 1339 l (po dach). Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 2430 l. Jeśli zdecydujesz się na wersję 7-osobową, to przy rozłożonych wszystkich rzędach siedzeń do Alhambry zmieścisz 267 l. Po schowaniu trzeciego rzędu pojemność urośnie do 658 l (do szyb), 1167 l do dachu lub 2297 l po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń.
Wyposażenie
Reference. Siedem poduszek (po dwie przednie, boczne, kurtynowe i kolanowa kierowcy) i ABS, ESC (stabilizacja toru jazdy). Do tego elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, elektryczny hamulec postojowy (w wersjach z przekładnią DSG w standardzie również funkcja Auto Hold). Jest też system kontroli ciśnienia w oponach i pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa. Oczywiście Isofix. Elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, radio z CD i MP3 oraz czterema głośnikami. Na pokładzie również chłodzony schowek, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, manualna klimatyzacja oraz system start & stop połączony z system odzyskiwania energii podczas hamowania (niedostępny dla silnika 2,0TSI z przekładnią DSG). Tylne drzwi przesuwane, komputer pokładowy, wielofunkcyjny wyświetlacz, fotel kierowcy z regulacją wysokości. Tylny rząd stanowią trzy oddzielne siedziska, z których każde można przesuwać w przód i tył oraz regulować kąt nachylenia oparcia. Lusterka zewnętrzne, zderzaki i klamki w kolorze nadwozia. Kierownica (regulowana w dwóch płaszczyznach) i dźwignia zmiany biegów z tworzywa, kilka dodatkowych schowków w bagażniku. W bagażniku również uchwyty ułatwiające mocowanie bagażu. Alhambra Reference spoczywa na 16-calowych stalowych felgach (opony 205/60). Pakiet Reference jest dostępny z silnikami 1,4 TSI i 2,0 TDI 140 KM. Cena wersji benzynowej od 94 390 zł, diesla od 101 786 zł.
Style. Drugi i ostatni poziom wyposażenia standardowego dla nowej Alhambry. Dla silników: 200-konnej benzyny i 170-konnego diesla – jedyny. Cena „wypasionej” Alhambry zaczyna się od 109 988 zł (1,4 TSI), za najtańszego diesla trzeba zapłacić niemal 118 tys. zł. W zamian to, co w pakiecie Refenence, a także: rozbudowany system audio (osiem zamiast czterech głośników oraz wyjście USB i bluetooth), zamiast manualnej klimatyzacji automatyczna i to trzystrefowa. Jest dodatkowe oświetlenie, a raczej podświetlenie przy lusterkach w osłonach przeciwsłonecznych. Boczne lusterka są wzbogacone o możliwość elektrycznego składania. Fotel kierowcy ma regulację wysokości i lędźwiową, a kąt pochylenia oparcia jest regulowany elektrycznie. Podobnie (choć bez elektrycznej regulacji) jest z fotelem pasażera. Dodatkowo pasażerskie siedzisko można zmienić w stolik. Pod siedzeniami dodatkowe schowki, a między fotelami podłokietnik. Jest też tempomat, czujnik deszczu i automatyczne włączanie świateł mijania. Kierownica (wielofunkcyjna) i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą, automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne. W oknach tylnych drzwi przeciwsłoneczne kurtyny, w podsufitce schowek na okulary. Do kompletu kilka chromowanych wstawek i dywaniki oraz regulowana i zdejmowana osłona bagażnika. Alhambra Style ma 16-calowe aluminiowe koła (opony 215/60).
Jak kupić, jak zapłacić?
Za gotówkę: 126 710 zł.
Na kredyt (miesięczna rata):
2494,15 zł
BNP Paribas – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,74 proc.
2500,69 zł
Multibank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,89 proc.
2561,89 zł
Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc. Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl W leasingu (miesięczna rata): 2441,00 zł
20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 9,5 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata): 1905,00 zł
20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 39,0 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.
*Symulacja nie jest ofertą handlową.
Podobne u konkurencji*
VW Sharan 2,0 TDI 140 KM DSG Highline Lancia Voyager – 2,8 diesel Gold Ford Galaxy 2,0 TDCi 140 KM PowerShift Ghia Renault Grand Espace 2,0 dCi 175 KM SL Alcantara automat
137 890 zł 179 900 zł 140 600 zł 153 720 zł
*auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów).
Czy wiesz, że…
Od debiutu poprzedniej generacji Seata Alhambry minęło 15 lat. Pierwsza Alhambra była blisko spokrewniona z VW Sharanem i Fordem Galaxy. Obecna jest blisko spokrewniona wyłącznie z VW Sharanem, Galaxy od 2006 r. podąża własną drogą. Pierwsza generacja Alhambry znalazła 260 tys. nabywców. Bliźniaczego Sharana ponad 600 tysięcy.
Silnik diesla
2,0 TDI. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny z 6-stopniową przekładnią manualną lub 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Napęd na przednią oś lub 4WD (ten drugi wyłącznie z manualną skrzynią biegów).
poj. 1968 ccm moc 140 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,75-2,50 tys. obr./min) 320 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,9 s z DGS 10,9 s z napędem na obie osie 11,4 s prędkość maksymalna 194 km/h z DGS 191 km/h z napędem na obie osie 191 km/h spalanie: w mieście 6,8 l/100 km z DGS 6,9 l/100 km z napędem na obie osie 7,4 l/100 km poza miastem 4,8 l/100 km z DGS 5,0 l/100 km z napędem na obie osie 5,2 l/100 km
2,0 TDI. Czterocylindrowy,rzędowy, doładowany. Dostępnyz 6-biegową skrzynią manualnąlub 6-stopniową dwusprzęgłowąprzekładnią DSG.Napęd na przednią oś.
poj.1968 ccmmoc170 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 1,75-2,50 tys. obr./min) 350 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 9,5 s
z DGS9,8 s
prędkość maksymalna 207 km/hz DGS204 km/hspalanie: w mieście 7,3 l/100 kmz DGS6,7 l/100 kmpoza miastem5,0 l/100 kmz DGS5,4 l/100 km
Silnik benzynowy
1,4 TSI. Czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany. Dostępny wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd na przednią oś.
poj. 1390 ccm moc 150 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,5-4,0 tys. obr./min) 240 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,7 s prędkość maksymalna 197 km/h spalanie: w mieście 9,2 l/100 km poza miastem 6,1 l/100 km
2,0 TSI. Czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany. Dostępny wyłącznie z 6-stopniową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Napęd na przednią oś.
poj. 1984 ccm moc 200 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,7-5,0 tys. obr./min) 280 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,3 s prędkość maksymalna 218 km/h spalanie: w mieście 11,5 l/100 km poza miastem 6,6 l/100 km