Stopy zwrotu przemawiają za akcjami

Jacek Grel
opublikowano: 02-10-2009, 00:00

Czy akcje nie podrożały zbyt mocno? — to pytanie coraz częściej zadają sobie uczstnicy rynku. Argumentacja zwykle mówi o pojawieniu się, poprzez wszelkiego rodzaju programy stymulacyjne na całym świecie, ogromnych ilości pieniądza w systemie finansowym. To głównie działania banków centralnych i rządów wywołały inflację aktywów takich jak np. akcje, podczas gdy gospodarka realna jest nadal bardzo słaba. Bez wątpienia w argumentach tych jest element prawdy. Bez solidnego konsumenta, czy to indywidualnego, czy korporacyjnego, nie jest możliwy zdrowy wzrost gospodarczy. Wzrost, jaki obserwowaliśmy, w dużej mierze wyeliminował z wycen scenariusz depresyjny. W obecnych cenach uwzględniono całkiem optymistyczny scenariusz na przyszłość i możliwa jest jakaś korekta.

Jedną z pomocnych metod oceny, czy dane aktywa stanowią dobrą inwestycję, jest analiza stopy zwrotu, przez porównanie ceny aktywów do np. spodziewanego zysku, dywidendy lub odsetek, jakie możemy uzyskać. Porównując w ten sposób akcje do obligacji, czyli dzieląc spodziewany zysk z akcji przez ich cenę, następnie spodziewane przepływy z obligacji do ceny obligacji, okazuje się, że akcje oferują wyższą stopę zwrotu. Na najbardziej płynnym rynku amerykańskim stopa zwrotu z akcji wynosi obecnie około 6 proc., natomiast stopa zwrotu z obligacji jest w okolicach 2,5 proc. Mamy więc przewagę 3,5 proc. na korzyść akcji. Znaczy to mniej więcej tyle, że akcje są w stanie zarobić o 3,5 proc. rocznie więcej niż obligacje — i to rok w rok.

W tych rozważaniach trzeba wziąć również pod uwagę możliwość, że obligacje mogą być po prostu za drogie, a nie akcje za tanie. Różnica stóp zwrotu to twardy dowód. Pokazuje, w które aktywa lepiej w danym momencie inwestować. Oczywiście akcje niosą ze sobą nieco większe ryzyko inwestycyjne, więc premia powinna istnieć. Jeżeli jednak jesteśmy w stanie na nie się zgodzić, obecna różnica w ujęciu historycznym jest wysoka i przemawia na korzyść akcji.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Grel

Polecane