Stosowanie standardów ESG się opłaca

Partnerem publikacji jest Bank BNP Paribas
opublikowano: 2024-08-09 14:35
zaktualizowano: 2024-08-09 00:00

Do zaangażowania środowiskowego, społecznego i korporacyjnego firmy są motywowane przez przepisy, ale także coraz bardziej przez swoich kontrahentów, świadomych konsumentów, organizacje pozarządowe oraz instytucje publiczne.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Komisja Europejska wymaga od biznesu odpowiedzialnego podejścia do praw człowieka oraz kwestii społecznych i środowiskowych. Dla firm oznacza to dodatkowe nakłady pieniędzy i czasu. I choć nie da się dokładnie obliczyć zwrotu z inwestycji w obszar ESG, można ocenić pozycje firm lub państw, których działania w tym zakresie były opieszałe, co poskutkowało obniżeniem ich konkurencyjności. Przykładem może być wpływ polskiego miksu energetycznego na konkurencyjność rodzimej gospodarki.

Działania i inwestycje firm będą się przekładać na utrzymanie lub wzmocnienie pozycji w łańcuchu dostaw. Decyzje konsumentów indywidualnych również coraz częściej uwzględniają produkty przyjazne środowsku. Utrzymanie lub wzmocnienie wizerunku firmy godnej zaufania klienta bądź partnera biznesowego jest związane z ESG.

— Firmy, szczególnie te największe, już pytają kontrahentów o ESG. Teraz tematem numer jeden jest kwestia liczenia śladu węglowego. Obowiązek raportowania emisji w zakresie trzecim, tzw. Scope 3, wymusza dostarczanie danych o emisyjności także na poziomie łańcucha dostaw. Oznacza to, że firmy, które nie zarządzają poprawnie tym obszarem, po prostu z niego wypadną — mówi Anna Link, dyrektorka Departamentu Strategii i Zarządzania, w Obszarze Bankowości Korporacyjnej i MŚP w Banku BNP Paribas.

Warto podkreślić, że chociaż inwestycje z zakresu ESG są kosztowne, firmy mogą liczyć na wsparcie publiczne, obniżające koszty projektów. Duża część funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2021–2027 jest przeznaczona na zieloną transformację przedsiębiorstw. Firmy mogą skorzystać z palety produktów z komponentami wsparcia, takich jak Kredyt Ekologiczny czy Gwarancja Ekomax.

Ignorowanie ESG to ryzyko

Zarządzanie ESG staje się integralną częścią prowadzenia biznesu, a niedopatrzenia w tych kwestiach podlegają weryfikacji interesariuszy firmy. Przedsiębiorstwa, które zaniedbują kwestie ESG, muszą się liczyć z wyższym kosztem pozyskania finansowania, a w skrajnych przypadkach z brakiem dostępu do kredytu.

Dodatkowo, obowiązująca od 2024 r. dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), nakłada na przedsiębiorstwa wymóg przejrzystego raportowania swoich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju w kontekście wpływu na społeczeństwo i środowisko. Brak raportowania zgodnego z CSRD może narażać firmy na kary podobne do tych związanych z nieterminowym publikowaniem sprawozdań finansowych.

— ESG przekłada się wprost na sytuację biznesową firm i ich pozycję na rynku. Przedsiębiorcy muszą zdawać sobie sprawę, że banki i ich kontrahenci będą coraz mocniej uwzględniać we współpracy czynniki ESG, a my jako bank będziemy je coraz uważniej analizować w ocenie ryzyka. Firmy, które nie pójdą naprzód i zignorują kwestie ESG, będą miały coraz trudniejszy dostęp do finansowania. W przyszłości mogą sobie całkowicie zamknąć drogę do uzyskania dodatkowych środków. Ryzyko ma też wymiar biznesowy, ponieważ duże podmioty coraz bardziej przyglądają się swoim partnerom pod kątem ESG, oczekując od nich przygotowania do raportowania według nowych regulacji. To będzie niezwykle ważny czynnik wpływający na konkurencyjność polskich firm — podkreśla Anna Link.

Siła edukacji

Przedstawicielka Banku BNP Paribas zwraca uwagę także na rolę podnoszenia świadomości na temat ESG wśród firm.

— Jako bank możemy wesprzeć przedsiębiorców, nie tylko finansując ich inwestycje. Stworzyliśmy dla nich m.in. specjalny poradnik ESG, który wyjaśnia od czego zacząć transformację w firmie, oraz wskazuje, które przedsiębiorstwa będą musiały wdrożyć działania z tego obszaru i dlaczego. To niejedyny praktyczny drogowskaz, który przygotowaliśmy. Uruchomiliśmy również specjalny program GO4funds — w jego ramach dostarczamy informacje o naborach i konkursach unijnych, w których często można zdobyć środki na zielone inwestycje. Wchodzimy też w partnerstwa, dzięki którym nasi klienci zyskują wyjątkowe narzędzia i rozwiązania pozafinansowe. W trwającej panaeuropejskiej kampanii Grupy BNP Paribas „For those who move the world” pokazujemy również przykłady zrównoważonych transformacji, dokonanych przez naszych klientów. Mamy nadzieję, że zainspiruje inne przedsiębiorstwa do dokonywania odważnych kroków na rzecz środowiska, społeczeństwa oraz własnego biznesu. Wszystkie te inicjatywy są ukierunkowane na zainteresowanie firm tematem ESG i pozwalają nam z nimi rozmawiać o praktycznym wymiarze inwestycji w tym kierunku. Przełożenie teorii na realne zmiany jest najważniejsze — podkreśla Anna Link.