Portal Pracujwlogistyce.pl przeprowadził sondę dotyczącą stresu jaki towarzyszy pracy w firmach z sektora Transport Spedycja Logistyka. W badaniu wzięło udział 400 respondentów. 41 proc. z nich przyznało, że czują się zestresowani podczas wykonywania swoich obowiązków i zadań. Jako główny powód podali ciągłą presję czasu.

Co ciekawe, ponad 15 proc. respondentów przyznało, że pracuje w spedycji, transporcie albo logistyce m.in. dlatego, że lubi adrenalinę, którą wyzwala ciągły ruch i dynamika działania,wynikające ze specyfiki usług TSL. Ponad 9 proc. respondentów przyznało, że praca w branży TSL ich stresuje, bo boją się popełnić błąd. Może to wynikać z różnych przyczyn, chociażby ze złej organizacji pracy (co potwierdziło 2,4 proc. badanych) lub zbyt dużego obciążenia zadaniami (4,2 proc.).
Optymizmem może napawać to, że w opinii pracowników ich pracodawcy dbają o podwładnych i nie wywierają na nich presji — tylko 2,6 proc. badanych stwierdziło,że stres w pracy wynika z tej przyczyny.
— To bardzo pozytywny sygnał, zachęcający do podjęcia pracy w logistyce. Dzisiaj każda firma stara się zapewnić odpowiednie narzędzia pracy, które znacznie ułatwiają świadczenie usług, co w konsekwencji daje poczucie bezpieczeństwa pracy i wpływa na jakość usług — komentuje wyniki sondy Beata Trochymiak, wydawca portalu Pracujwlogistyce.pl
Systemy do zarządzania transportem, stanami magazynowymi czy śledzenia przesyłekto narzędzia usprawniające pracę, ale także minimalizujące stres pracowników.
— Tam, gdzie ryzyko popełnienia błędu jest mniejsze, tam także mniejszy stres. Ważne też jest wsparcie przełożonego. Na podstawie udzielonych odpowiedzi można przypuszczać, że wśród kadry menedżerskiej w logistyce są odpowiedni ludzie — dodaje Beata Trochymiak.
Oczywiście, nie każde zadanie związane z usługami TSL jest tak samo stresogenne. 25 proc. respondentów potwierdziło,że stres w pracy zależy od zadania, które akurat wykonują.
Przyczyną w dużej mierze mogą być też czynniki zewnętrzne, np. utrudnienia administracyjne (wstrzymanie towaru na granicy), utrudnienia na drogach z powodu remontów, korków albo zmieniająca się pogoda czy wzmożony ruch towarowy przed świętami, gdy każdy klient chce natychmiast otrzymać towar.
To wszystko powoduje, że stres jest wkalkulowany w codzienność branży TSL. Mimo to dla 3 proc. uczestników sondy praca w logistyce zdecydowanie nie jest stresująca.
— Wyniki badania potwierdzają, że praca w branży TSL nie jest dla każdego i przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu w tym sektorze usług, który jest ostatnio uważany za bardzo atrakcyjny rynek pracy, należy się dobrze zastanowić, czy aby na pewno mamy odpowiednie kwalifikacje i predyspozycje osobowościowe — podsumowuje Beata Trochymiak.