Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przyznał prawie 2 mld zł (450 mln EUR) PKP Polskim Liniom Kolejowym (PKP PLK). Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację 120-kilometrowego odcinka linii kolejowej Skarżysko-Kamienna–Kielce Główne–Kozłów.
Mobilność i klimat
- Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce. Na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 mld EUR od początku działalności nad Wisłą. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska - podkreśla prof. Teresa Czerwińska, wiceprezeska EBI.
Skutkiem planowanej inwestycji będzie usprawnienie połączeń pasażerskich i przewozów towarowych.
- Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki dzięki wykonywaniu wielomiliardowych inwestycji w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest właśnie umowa z EBI – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. finansowych, przypominając, że spółka w ostatnim czasie ogłosiła przetargi na inwestycje warte w sumie 30 mld zł.
Prace na odcinku Skarżysko Kamienna–Kielce Główne–Kozłów dotyczą m.in. wymiany peronów, torów, sieci trakcyjnej, systemu sterowania ruchem pociągów oraz budowy wiaduktów i przejść podziemnych.
Płynny ruch
PKP PLK przyjęły także wytyczne dzięki którym, mimo modernizacji, ruch pociągów będzie mógł być sprawnie prowadzony.
"Wytyczne definiują, jakie zabezpieczenia techniczne będą wymagane w zależności od prędkości poruszania się pociągów po sąsiednim torze. Zastosowanie (...) zabezpieczeń umożliwi prowadzenie ruchu obok miejsc prowadzenia robót z prędkościami nawet do 200 km/h" - czytamy w komunikacie kolejowej spółki.
Zgodnie z wytycznymi rozszerzono wykaz sposobów ostrzegania i wygrodzenia linii o systemy ostrzegania, bazujące na danych z europejskiego modelu ETCS (SOETCS) oraz inne sposoby zabezpieczenia miejsca robót wynikające z wewnętrznych uregulowań PKP PLK.
"Dzięki tym zmianom w trakcie prowadzenia prac inwestycyjnych i utrzymaniowych możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie dostępnych torów, co przyczyni się do większej przepustowości oraz mniejszego zakłócania regularnego ruchu pociągów" - napisano w informacji prasowej zarządcy infrastruktury.