Strumień funduszy z EBI na polskie tory

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-04-16 10:17
zaktualizowano: 2025-04-16 10:30

Bank podpisał z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi umowę dotyczącą finansowania modernizacji linii Skarżysko Kamienna–Kielce Główne–Kozłów. Zapowiada kolejne kredyty na projekty kolejowe. Dzięki nowym wytycznym podczas modernizacji pociągi mają jeździć płynnie i szybko.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaka jest wysokość kredytu EBI
  • ile pieniędzy bank przeznaczył na kolej w Polsce
  • jakie zmiany zostaną wprowadzone w trakcie modernizacji, by nie spowalniać pociągów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przyznał prawie 2 mld zł (450 mln EUR) PKP Polskim Liniom Kolejowym (PKP PLK). Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację 120-kilometrowego odcinka linii kolejowej Skarżysko-Kamienna–Kielce Główne–Kozłów.

Mobilność i klimat

- Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce. Na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 mld EUR od początku działalności nad Wisłą. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska - podkreśla prof. Teresa Czerwińska, wiceprezeska EBI.

Skutkiem planowanej inwestycji będzie usprawnienie połączeń pasażerskich i przewozów towarowych.

- Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki dzięki wykonywaniu wielomiliardowych inwestycji w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest właśnie umowa z EBI – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. finansowych, przypominając, że spółka w ostatnim czasie ogłosiła przetargi na inwestycje warte w sumie 30 mld zł.

Prace na odcinku Skarżysko Kamienna–Kielce Główne–Kozłów dotyczą m.in. wymiany peronów, torów, sieci trakcyjnej, systemu sterowania ruchem pociągów oraz budowy wiaduktów i przejść podziemnych.

Płynny ruch

PKP PLK przyjęły także wytyczne dzięki którym, mimo modernizacji, ruch pociągów będzie mógł być sprawnie prowadzony.

"Wytyczne definiują, jakie zabezpieczenia techniczne będą wymagane w zależności od prędkości poruszania się pociągów po sąsiednim torze. Zastosowanie (...) zabezpieczeń umożliwi prowadzenie ruchu obok miejsc prowadzenia robót z prędkościami nawet do 200 km/h" - czytamy w komunikacie kolejowej spółki.

Zgodnie z wytycznymi rozszerzono wykaz sposobów ostrzegania i wygrodzenia linii o systemy ostrzegania, bazujące na danych z europejskiego modelu ETCS (SOETCS) oraz inne sposoby zabezpieczenia miejsca robót wynikające z wewnętrznych uregulowań PKP PLK.

"Dzięki tym zmianom w trakcie prowadzenia prac inwestycyjnych i utrzymaniowych możliwe będzie efektywniejsze wykorzystanie dostępnych torów, co przyczyni się do większej przepustowości oraz mniejszego zakłócania regularnego ruchu pociągów" - napisano w informacji prasowej zarządcy infrastruktury.