Czytasz dzięki

Studencka impreza w Škodzie

opublikowano: 28-07-2020, 22:00

Czesi dowiedli, że wpuszczenie młodych do samego serca firmy może być bardzo ożywcze. Kto nie chciałby jeździć takim autem?

Musisz się jeszcze sporo nauczyć. Brakuje ci doświadczenia. Poczekaj w kolejce. Nie rozumiesz jeszcze, jak działa świat… Młodym nie zawsze jest łatwo na rynku pracy, szczególnie w firmach i branżach o skostniałych strukturach, utartych tradycjach zarządzania, gdzie ściśle przestrzega się zasad międzypokoleniowego przekazywania pałeczki. Nie wszystkim dany jest los premier Finlandii Sanny Marin, która rządzi krajem, mając w dowodzie rocznik 1985. Škoda wpuszcza jednak powiew młodości. Efekt, jak co roku, jest co najmniej interesujący. Slavia jest już siódmym samochodem powstałym w Akademii Škody. Zbudowana została na bazie kompaktowej scali, ale nie jest grzecznym pojazdem rodzinnym ani autem z firmowej floty. To sportowy spider, czyli samochód bez dachu, dla dwóch osób.

Slavia jest już siódmym projektem studenckim koncernu
Škoda. Młodzi ludzie co roku projektują i budują własne auto, bazujące na
istniejących modelach.
Zobacz więcej

AUTO PRZYSZŁOŚCI:

Slavia jest już siódmym projektem studenckim koncernu Škoda. Młodzi ludzie co roku projektują i budują własne auto, bazujące na istniejących modelach. Fot. ARC

Takiego auta nie wykorzysta raczej przedstawiciel handlowy ani stateczna rodzina jadąca po zakupy. Spider to coś innego — auto w sam raz na przejażdżkę po nadmorskim bulwarze. Studenci uczestniczący w tegorocznym projekcie zmierzyli się z zadaniem połączenia przeszłości z przyszłością. Škoda świętuje 125-lecie istnienia, bo marka wywodzi swoje korzenie od biznesu założonego przez entuzjastów rowerów — Václavów Laurina i Klementa, którzy połączyli siły w 1895 r. Dopiero 30 lat później, w trudnym okresie po I wojnie światowej i pandemii grypy hiszpanki, firma przejęta została przez konglomerat przemysłowy Škody. Na początku produkowała rowery o nazwie... slavia. Otwarty dach ma z kolei przypominać o pierwszych automobilach, powstającychw czasach, gdy przemysł motoryzacyjny i sama koncepcja samochodu dopiero raczkowały. Młodzi jak to młodzi — lubią zaszaleć i pomarzyć.

Slavia nigdy oczywiście nie trafi na taśmę produkcyjną, ale jest dowodem na to, co dzieje się po wpuszczeniu młodych ludzi do pracowni i puszczeniu wodzy kreatywności. Wbrew pozorom efektem prac nie jest coś, co nie mogłoby się udać, jakiś kompletnie postrzelony pomysł, ale model, na który czeska marka z pewnością znalazłaby klientów. Slavia ma kilka charakterystycznych elementów, jak diody LED zainstalowane pod progami bocznymi i za alufelgami, świecące na czerwono, biało i niebiesko, oraz podświetlany napis „Škoda” na klapie bagażnika. To niepozorne, ale pomysłowe rozwiązanie, które można byłoby zastosować jako opcję w autach z oferty koncernu. Napis służy jako kierunkowskaz, światło hamowania i światło cofania. Do tego studenci dodali też element dekoracyjny z dwoma wyhaftowanymi lwami kryjącymi głośniki basowe o mocy wyjściowej 2250 watów. Do bagażnika włożyli natomiast dwie hulajnogi dla tych, którzy chętnie gdzieś by się zatrzymali w czasie wakacyjnej wyprawy. Slavia powstała nie tylko z inspiracji rowerowej — Škoda miała już w swojej historii podobny prototyp. To model 1100 OHC, który zaprojektowano w 1957 r., a więc na długo przed przejęciem marki przez grupę Volkswagena.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Tamten spider był pomyślany jako potencjalna broń firmy w wyścigach długodystansowych, choć przecież Czesi specjalizowali się zawsze w rajdach. Konstrukcja ważyła zaledwie 550 kg dzięki zastosowaniu tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym. Maszyna rozpędzała się do 200 km/h. Slavia korzysta z benzynowego silnika 1,5 TSI o mocy 150 KM. Dziwi trochę fakt, że młodzież ze szkoły Škody nie poszła w kierunku elektrycznego napędu i „lekkości” 1100 OHC. Nad projektem spidera pracowała grupa 31 uczniów. Producent samochodów założył szkołę zawodową już w 1927 r., ale dopiero siedem lat temu placówka weszła w skład Akademii Škody. Uczy się w niej 900 uczniów, którzy zdobywają umiejętności w ramach 13 kursów technicznych. Firma chwali się, że do tej pory każdemu z absolwentów szkoły złożono ofertę pracy w fabryce czeskiej marki.

Nie tylko studenckimi fantazjami żyją ostatnio w Škodzie. Koncern ma intensywne lato. Na początku lipca poinformował, że ze stanowiska prezesa odejdzie Bernhard Maier, który uważany jest za jednego z głównych architektów sukcesu marki w ostatnich latach. Szefował firmie przez pięć lat, a do Czech trafił prosto z Porsche. Następca zostanie wyznaczony w sierpniu. Równocześnie Škoda przygotowuje się do ważnego debiutu, który zaplanowano na 1 września w Pradze. To premiera nowego modelu o nazwie enyaq iV, który jest pierwszym elektrycznym SUV-em marki, a jednocześnie pierwszym jej samochodem zbudowanym na platformie Modular Electrification Toolkit (MEB) rozwijanej przez Volkswagena. Auto w najlepszej specyfikacji ma oferować zasięg do 500 km. Škoda ujawnia, że oferuje przestrzeń w środku porównywalną z dużym SUVem kodiaq, choć enyaq iV jest nieco krótszy od popularnej octavii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane