Super-maszyna pana prezydenta

Dziś nazwalibyśmy go ślizgaczem, ale przed wojną w powszechnym użyciu było słowo ślizgowiec. Konstruowane przez Państwowe Zakłady Lotnicze na Mokotowie urządzenia cieszyły się sporą popularnością.

Najsłynniejszym ślizgowcem był ten skonstruowany przez inżyniera Jerzego Dąbrowskiego dla prezydenta Ignacego Mościckiego. W 1929 r. machina została wystawiona na ekspozycji targów poznańskich. 

Ślizgowiec prezydenta Mościckiego
Wyświetl galerię [1/3]

Ślizgowiec prezydenta Mościckiego

Do kabiny wejść mogło ponoć aż 10 osób. Domena publiczna / archiwum MTP

Według załączonej do eksponatu metryczki sprzęt ważył 1,5 tony i osiągał imponującą jak na owe czasy prędkość - do 80 km/h. Śmigło ślizgowca napędzane było chłodzonym wodą silnikiem BMW o mocy 180 KM. Według różnych źródeł do kabiny wejść mogło od 6 do 15 osób.

Po próbach na Wiśle przekazany do Spały na użytek Prezydenta RP.

Więcej na temat ślizgaczy dowiedzieć się możemy z artykułu w magazynie AUTO z czerwca 1927 r. (GALERIA).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Historii / Super-maszyna pana prezydenta