Konsekwencje podatkowe, jakie wynikają z własnoręcznego wykonania sprzętów do promocji, są daleko idące.
Jeśli przekazywane do sklepów szafki będą opatrzone logo przedsiębiorcy, koszty z tym związane powinny zostać zaliczone do kategorii reklamy o charakterze publicznym — szafki będą prezentowane w sklepie, do którego każdy może wejść. Z tego względu koszty ich produkcji oraz dystrybucji mogą być zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w całości. Sposób tego zaliczenia będzie jednak zależał od przewidywanego okresu wykorzystywania szafek (dłuższy czy krótszy niż jeden rok), ich wartości (koszt wytworzenia niższy czy wyższy niż 3,5 tys. zł) oraz prawa własności szafek (czy na podstawie odpowiedniej umowy należą one do Pańskiej firmy czy do sklepu). Co do zasady, Państwa firma będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z produkcją i ewentualnie dystrybucją szafek.
Niestety, w związku z tym, że szafki mają charakter reklamowy, będziecie Państwo również zobowiązani do obciążenia się podatkiem VAT należnym przy przekazaniu szafek na cele reklamy. Podstawą opodatkowania powinna być cena stosowana w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami).
Ponieważ szafki te zostały wytworzone przez Państwa firmę, należy przyjąć, że podstawą opodatkowania jest koszt wytworzenia (choć nie jest to rozwiązanie mające oparcie w obowiązujących przepisach).
VAT należny obciążający przekazanie szafek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Z prawnego i podatkowego punktu widzenia, rekomendowane jest zawarcie ze sklepami porozumień, regulujących takie zagadnienia, jak cele umowy, prawo własności szafek, sposób ich użytkowania przez sklep, sposób ekspozycji, obowiązek ich zwrotu itp.
Dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.