Szanse ma siedem firm

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 2005-12-30 00:00

Dyrekcja drogowa otworzyła oferty. Jeśli przetarg wart 130-155 mln zł nie zostanie oprotestowany, jesienią 2007 r. trasa może być gotowa.

W latach 2004-2006 Bruksela przyznała Polsce ponad 1,5 mld zł na realizację projektów drogowych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT). Drogowcy mają czas na wykorzystanie tych środków do końca 2008 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) organizuje więc przetargi, poszukując wykonawców projektów współfinansowanych ze SPOT. Właśnie otworzyła oferty na przebudowę autostrady A-4 na odcinku Balice-Opatkowice.

Koszty i terminy

Dyrekcja przewidywała, że przebudowa 17 km trasy będzie kosztować 155,4 mln zł, a około 40 proc. może sięgnąć unijne dofinansowanie. Potencjalni wykonawcy złożyli oferty od 130,36 do 154,31 mln zł (ramka). Najniższą cenowo propozycję przedstawił wrocławski oddział firmy Berger Bau, a najwyższą — wrocławski oddział firmy Bilfinger Berger. Ile faktycznie będzie kosztował projekt? To zależy m.in. od tego, czy realizacja będzie przebiegać zgodnie z planem, czy też przegrani zaskarżą przetarg, a opóźnienie zwiększy koszty.

— Analiza ofert i wybór wykonawcy nie powinny potrwać dłużej niż 50 dni. Jeśli przetarg nie zostanie zaskarżony, w ciągu miesiąca możemy podpisać umowę z wykonawcą i wówczas wraz z początkiem sezonu budowlanego zostałyby rozpoczęte prace na autostradzie. Przebudowa ma potrwać 19 miesięcy — mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

To oznacza, że jesienią 2007 r. trasa byłaby gotowa do ruchu.

Długa lista

Oprócz przebudowy autostrady Balice-Opatkowice ze SPOT zaplanowano współfinansowanie przebudowy drogi nr 7 Elbląg-Jazowa, pierwszy etap budowy obwodnicy Puław wraz z budową mostu, przebudowę drogi nr 3 Sulechów-Racula, budowę autostrady A-6 Klucz-Kijewo, obwodnicy Kobylanki na trasie Szczecin-Bydgoszcz, przebudowę drogi nr 68 Kukuryki-Wólka Dobryniecka i budowę obwodnicy Hrebennego wraz z remontem trasy Tomaszów Lubelski-Hrebenne. Dla tych odcinków podpisano już umowy dofinansowania projektów. Na akceptację Brukseli czeka budowa drogi S-22 Elbląg-Grzechotki. Polskie władze zaakceptowały też przebudowę „siódemki” do standardów drogi ekspresowej na odcinkach: Grójec-Białobrzegi (plus obwodnica Grójca) i Białobrzegi-Jedlińsk. Wartość projektów współfinansowanych dzięki SPOT wraz z wkładem polskiej administracji sięgnie prawie 3 mld zł.