Szczepionka nie zdołuje spółek technologicznych

Tomasz Kuciński, CFA, mBank
opublikowano: 02-01-2021, 11:54

Pytanie o to, czy szczepionka przekłuje bańkę w sektorze spółek technologicznych jest naturalnie prowokacyjne, łatwo jednak ulec wrażeniu, odnosząc się do danych historycznych, że jest nieracjonalnie drogo, a coraz częściej i śmielej mówi się o bańce w tym segmencie. Zupełnie się z tym nie zgadzam.

Zastanówmy się więc najpierw, skąd się w ogóle wziął obecny poziom wycen. Patrząc na proste miary, jak wskaźnik cena/zysk, i odnosząc go do historycznych średnich – sektor technologiczny jest obecnie bardzo drogi. Musimy jednak pamiętać, że stopy procentowe i rynkowe rentowności obligacji są obecnie na dużo niższym poziomie – nasza główna alternatywa również bardzo mocno zdrożała. Ponadto potrzeba było lat, żeby spółki technologiczne udowodniły w oczach rynku swoją wartość jako spółki rosnące, generujące gotówkę i wysokie zwroty z kapitału – dużo strachu w tym sektorze to echa sięgające jeszcze bańki internetowej z przełomu wieków.

Pamiętajmy przy tym, że sektor okazał się być wynikowo odporny na kryzys wywołany epidemią koronawirusa – to technologia umożliwiła nam funkcjonowanie w tych czasach. Myśląc o perspektywie powrotu do normalności po masowych szczepieniach na COVID-19, powinniśmy się więc zastanowić nad tempem wzrostu wyników sektora oraz nad poziomem rentowności obligacji w takim otoczeniu.

Moim zdaniem tempo wzrostu wyników powinno być bardzo dobre, a patrząc przez pryzmat poszczególnych segmentów tego rynku, oczekiwania powinny się podnosić. Pomyślmy o sektorze oprogramowania w chmurze – epidemia przyspieszyła przejście biznesów do chmurowych rozwiązań, a powrót do normalności powinien „odblokować” budżety IT – rynek oczekuje jednak, że wzrost przychodów sektora co prawda spowolni, ale do wciąż wysokiego 20-procentowego w 2021 r. (z 35 proc. w 2020 r.). Moim zdaniem rzeczywistość i tak wyprzedzi te oczekiwania, i do podobnych wniosków dochodzę, obserwując inne branże, zwłaszcza cyberbezpieczeństwo, półprzewodniki oraz druk 3D.

Czy powrót do normalności przełoży się na wzrost rentowności obligacji? Jak pisaliśmy wcześniej, nie jest to naszym bazowym scenariuszem. Ale nawet gdyby te oczekiwania okazały się zbyt pesymistyczne i gospodarka się odrodziła, to według mnie technologia odegra kluczową rolę również po kryzysie, ograniczając presję inflacyjną i tym samym wzrost kosztu długu. Ponadto uważam, że nawet jeżeli będziemy mieli do czynienia z umiarkowanym obniżeniem wycen w sektorze (w rozumieniu wielokrotności przychodów czy zysków), to dobra dynamika wyników pozwoli na osiągnięcie dodatnich stóp zwrotu w przyszłym i kolejnych latach.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane