Szeregowi pracownicy krytykują sieci handlowe

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 28-05-2010, 00:00

NSZZ Solidarność uruchamia kampanię "uśmiechnięta kasjerka". Ma poprawić warunki pracy w handlu.

NSZZ Solidarność uruchamia kampanię "uśmiechnięta kasjerka". Ma poprawić warunki pracy w handlu.

Branża handlowa jest jednym z największych pracodawców w Polsce (zatrudnia blisko 2 mln osób). Z uwagi na wyjątkowo ostrą konkurencję nie jest ona, niestety, wolna od kontrowersji i napięć, m.in. na linii sieci handlowe — dostawcy, czy sieci handlowe —pracownicy.

Na problemy, z jakimi borykają się pracownicy sieci handlowych w Polsce, postanowił w oryginalny sposób zwrócić uwagę społeczeństwa związek zawodowy NSZZ Solidarność. Uruchamia on właśnie kampanię społeczną zatytułowaną "uśmiechnięta kasjerka", której celem jest poprawa warunków pracy osób zatrudnionych w super- i hipermarketach. Akcja polega m.in. na uruchomieniu specjalnej strony internetowej, dzięki której zbierane będą podpisy polskich konsumentów pod petycją skierowaną do zarządów sieci handlowych. Strona internetowa ma ponadto stać się forum wymiany informacji i doświadczeń między pracownikami różnych sieci handlowych. Kampania będzie też prowadzona na znanych portalach społecznościowych, jak np. facebook.

Lista zarzutów

Z badania ankietowego przeprowadzonego przez NSZZ Solidarność wśród pracowników różnych sieci super- i hipermarketów wynika, że ich relacje z pracodawcami cechuje brak zaufania i dialogu (aż 65 proc. odpowiedzi). NSZZ Solidarność zwraca uwagę na pięć głównych problemów zgłaszanych przez pracowników handlu wielkopowierzchniowego: niski poziom płac, brak zainteresowania szefów sieci dialogiem i warunkami pracy w poszczególnych sklepach, brak poszanowania podstawowych potrzeb i praw pracowniczych, zaniedbania dotyczące bezpieczeństwa pracy i brak poszanowania życia prywatnego pracowników.

— Wyjątkowo wiele skarg dotyczących różnych aspektów i warunków pracy zgłaszają pracownicy sieci Kaufland — mówi Mariusz Skrzypek z NSZZ Solidarność.

Sytuacja w tej sieci wkrótce może jednak się zmienić.

— Niedawno otrzymaliśmy informację o utworzeniu się w naszej sieci związku zawodowego NSZZ Solidarność. Na 17 czerwca ustaliliśmy termin spotkania w celu ustalenia warunków współpracy. Jesteśmy otwarci na rozmowę o problemach nurtujących naszych pracowników — mówi Marcin Knapek, rzecznik sieci Kaufland.

— To nieprawda, że pracownicy sieci handlowych nie mają możliwości prowadzenia dialogu z kierownictwem. Działają w nich związki zawodowe, rady pracownicze, rzecznicy czy telefony zaufania. A wynagrodzenia w sieciach handlu wielkopowierzchniowego w Polsce są około 25 proc. wyższe od średniej dla całego sektora handlu — mówi Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Premie dla kasjerek

Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci Biedronka (największej w Polsce), informuje, że od kwietnia 2010 r. podniósł płace o 4 proc. Dzięki temu minimalne wynagrodzenie dla sprzedawcy kasjera w Biedronce wynosi obecnie 1730 zł brutto. Biedronka podzieliła się ponadto z szeregowymi pracownikami zyskiem za 2009 r. W kwietniu wypłaciła im po 1 tys. zł premii

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu