Sześć niezwykłych poradników

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2025-03-16 20:00

Literatura poradnikowa bywa banalna i przewidywalna, lecz tytuły zgłoszone do BKR są inne. To prawdziwe perełki – pełne głębi, inspiracji i praktycznej mądrości.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W kategorii poradników konkursu Biznesowa Książka Roku do finału trafiło sześć wyjątkowych pozycji – wartościowych, praktycznych i dopracowanych zarówno pod względem treści, jak i wydania. Oto książki, które warto poznać.

„Dar przywództwa” Mariusza Chrapki

Literanova wydała wyjątkowy przewodnik po sztuce dojrzałego liderstwa. Autor – filozof, doradca kadry zarządzającej, wykładowca Agile Leadership na SWPS i twórca podcastu Menedżer Plus – łączy doświadczenie z oryginalną myślą. Na tle polskich tytułów ta książka to fenomen – zachwyca świeżością, głębią i praktycznym podejściem, inspirując do budowania przywództwa opartego na wartościach.

„Książka o inwestowaniu” Rafała Janika

Kto chce się dowiedzieć, jak działa giełda, jakie czynniki wpływają na ceny akcji oraz jak budować skuteczne strategie inwestycyjne, powinien sięgnąć po tę książkę wydawnictwa Maklerska.pl. Autor – doświadczony analityk i inwestor – w przystępny sposób tłumaczy podstawowe pojęcia i sposoby zarządzania ryzykiem. Podtytuł „Rynek akcji dla nowicjusza” doskonale oddaje charakter książki wydawnictwa Maklerska.pl – to must-read dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki na giełdzie i chcą unikać kosztownych błędów.

„Jak odkupić swój czas” Dana Martella

Błyskotliwy manifest o odzyskiwaniu wolności w życiu i biznesie. Autor – ceniony przedsiębiorca i coach – dzieli się strategiami, jak uwolnić się od chaosu, delegować zadania i budować firmowe imperium. Książka wydana przez Onepress zachwyca klarownością i praktycznymi radami, motywując do życia na własnych zasadach z pasją i rozmachem. Dla przedsiębiorców, którzy chcą zyskać czas na to, co naprawdę ważne – rozwój, pasję, rodzinę.

„Powolna produktywność” Cala Newporta

Sukces nie musi rodzić się w pośpiechu ani prowadzić do wypalenia. Autor – uznany autorytet w dziedzinie efektywności – w książce wydanej przez Studio Emka przedstawia sztukę świadomej pracy – wyważonej, wolnej od rozproszenia, skoncentrowanej na tym, co naprawdę istotne. To podejście stawia jakość nad ilość i pokazuje konsekwencje zawodowych ambicji. Jeśli osiągać cele, to w zgodzie ze sobą.

„Ukryty potencjał” Adama Granta

Książka wydawnictwa MT Biznes zaprasza do odkrywania ludzkich możliwości z pomocą psychologii. Autor – profesor Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii – pokazuje z wnikliwością i lekkością, jak odnajdywać i rozwijać drzemiące w nas talenty. Praktyczne wskazówki przeplata fascynującymi historiami, zachęcając, by śmiało sięgać po więcej. To poradnik, który motywuje do działania i wzmacnia wiarę we własne siły.

„Władca finansów” Michała Mikołajczyka

Publikacja wydawnictwa Maklerska.pl to wyjątkowy przewodnik po świecie finansów osobistych, który łączy przystępność z głębią wiedzy. Autor zabiera czytelników w podróż ku finansowej niezależności, oferując praktyczne strategie zarządzania budżetem, inwestowania i oszczędzania. Z humorem i lekkością obala mity, inspirując do przejęcia kontroli nad własnym portfelem.

Biznesowa Książka Roku: nagrodzimy najbardziej wartościowe inspirujące i praktyczne tytuły

Biznesowa Książka Roku to konkurs, w którym redakcja „Pulsu Biznesu” wyróżnia najlepsze publikacje biznesowo-ekonomiczne. Pierwsza edycja dotyczy pozycji, które ukazały się na polskim rynku w 2024 roku. Od października do 17 stycznia ponad 40 wydawców zgłosiło nam 82 tytuły w trzech kategoriach konkursowych: książka naukowa, książka popularnonaukowa (publicystyczna) i książka poradnikowa.

Z zadaniem wyłonienia spośród nich wyjątkowych publikacji zmierzyła się komisja złożona z ekspertów biznesu i dziennikarzy „Pulsu Biznesu”, którzy ocenili zgłoszone książki pod kątem merytoryki, walorów dydaktycznych, oryginalności i praktyczności.

Nominacje uzyskało 19 tytułów: sześć w kategorii książka naukowa, siedem w kategorii książka popularnonaukowa i sześć w kategorii poradników.

W kategorii książka naukowa w skład jury weszli: prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes honorowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Ignacy Morawski, zastępca redaktora naczelnego i główny ekonomista „Pulsu Biznesu”.

Książki w kategorii popularnonaukowej oceniali: Wojciech Chmielarz, pisarz, laureat Nagrody Wielkiego Kalibru i Wielkiego Kalibru Czytelników, Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte, Mirosław Konkel, dziennikarz „Pulsu Biznesu”.

Członkowie komisji, których zadaniem było wytypowanie najbardziej inspirujących poradników, to: Przemysław Barankiewicz, szef domu maklerskiego Finax na Polskę, wiceprezes CFA Society Poland Consulting, Michał Kanarkiewicz, popularyzator gry w szachy, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting, Karolina Guzińska, dziennikarka „Pulsu Biznesu”.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 27 marca.

Zapraszamy do przeczytania rozmów z jurorami konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii poradnikowej

Przemysław Barankiewicz, szef domu maklerskiego Finax na Polskę

Dzięki powieściom zająłem się finansami

Literatura piękna jest kopalnią inspiracji inwestycyjnych – uważa Przemysław Barankiewicz, juror w konkursie na Biznesową Książkę Roku, szef domu maklerskiego Finax na Polskę, wiceprezes CFA Society Poland Consulting. Czytaj więcej...

Michał Kanarkiewicz, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting

Traktujmy książki poradnikowe jak szwedzki stół

Oryginalność, angażująca historia, udokumentowane źródła – Michał Kanarkiewicz, popularyzator gry w szachy, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting i juror w konkursie na Biznesową Książkę Roku, mówi m.in. o tym, jak wybrać dobry poradnik. Czytaj więcej...

Wiedza podana lekko, prosto i z polotem – poznaj siedem wspaniałych publikacji, które znalazły się w finale konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024

Siedem wyjątkowych tytułów

Książki popularnonaukowe często bywają hermetyczne i trudne dla przeciętnego czytelnika. Tymczasem pozycje zgłoszone do Biznesowej Książki Roku wyróżniają się – podają wiedzę lekko, prosto i z polotem, trafiając w punkt. Czytaj więcej...

Zapraszamy do przeczytania rozmów z jurorami konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii popularnonaukowej

Wojciech Chmielarz, pisarz, laureat Nagrody Wielkiego Kalibru i Wielkiego Kalibru Czytelników

Nie traktujmy książki jak inwestycji

Dobra literatura to nie tylko źródło wiedzy, ale i chwila wytchnienia – uczy, a przy tym pozwala się zrelaksować i odpocząć – przekonuje Wojciech Chmielarz, mistrz kryminału. Czytaj więcej...

Julia Patorska, partnerka w Deloitte

Rzetelna wiedza potwierdzona badaniami

Wysokiej jakości książki biznesowe pełnią ważną rolę w kształceniu liderów, dostarczając cennej wiedzy i inspiracji z różnych dziedzin – twierdzi Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte. Czytaj więcej...

Zasługujące na uwagę – poznaj sześć niezwykłych tytułów, które trafiły do finału konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii nauka

Strategiczne narracje Chin, historyczne zmagania z industrializacją czy związek nierówności dochodowych ze wzrostem gospodarczym. To wybrane tematy poruszane przez autorów książek nominowanych do nagrody Biznesowa Książka Roku w kategorii Książka naukowa. Czytaj więcej...

Zapoznaj się z opinią jurorów konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii nauka na temat cech dobrej książki naukowej. Zapraszamy!

prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes honorowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego

Sztuką jest pisać prosto o rzeczach złożonych

Dobra książka naukowa powinna być napisana w sposób przyjazny dla czytelnika. Ważne jest, aby jej treść była zrozumiała nie tylko dla wąskiej grupy specjalistów z danej dziedziny, ale także dla osób spoza niej. Czytaj więcej...

dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Dobra książka – naukowa, lecz przystępna

Biorąc pod uwagę merytorykę, dobra książka naukowa to taka, która porusza temat ważny z punktu widzenia nauki albo praktyki gospodarczej. Powinna też – co bardzo ważne – przedstawiać najnowszą wiedzę z danej dziedziny, aktualne koncepcje i teorie. Czytaj więcej...