Siedem wyjątkowych tytułów

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2025-03-19 20:00

Książki popularnonaukowe często bywają hermetyczne i trudne dla przeciętnego czytelnika. Tymczasem pozycje zgłoszone do Biznesowej Książki Roku wyróżniają się – podają wiedzę lekko, prosto i z polotem, trafiając w punkt.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W finale konkursu Biznesowa Książka Roku w kategorii popularnonaukowej znalazło się siedem wspaniałych publikacji. Poznaj tytuły, które naprawdę warto przeczytać.

„Być wolnym” Toma G. Palmera

To inspirująca książka o wolności jednostki i o tym, że nadmierna pomoc może deprawować ludzi, zabijając w nich inicjatywę. Autor, znany ekonomista i myśliciel, analizuje, jak wolny rynek, ograniczona władza państwa i osobista odpowiedzialność budują społeczeństwo dobrobytu. Palmer łączy teorię z praktyką, oferując czytelnikowi argumenty za wolnością gospodarczą i społeczną w przystępnej formie.

„Cześć pracy. O kulturze za***dolu” Zofia Smełka-Leszczyńska

Zamiast podwyżek warsztaty z mindfulness i ciągłe ględzenie o rozwoju? Krytyczne spojrzenie na współczesną kulturę pracy. Autorka opisuje, jak presja produktywności i nadgodziny niszczą życie społeczne oraz zdrowie psychiczne. Książka Wydawnictwa Krytyki Politycznej łączy osobiste historie z analizą socjologiczną, stawiając pytania o sens pracy w kapitalistycznym świecie i możliwość osiągnięcia równowagi.

„Demografia jest przyszłością. Czy Polska ma szansę odwrócić negatywne trendy” Mateusza Łakomego

Analiza wpływu zmian demograficznych na gospodarkę i politykę. Autor bada starzenie się społeczeństw, migracje i ich konsekwencje dla rynków pracy oraz systemów emerytalnych. Książka Wydawnictwa Prześwity oparta na danych i prognozach pokazuje, jak spadek dzietności może ukształtować przyszłość, zachęcając do refleksji nad wyzwaniami XXI w. Niezbędna lektura na dzisiejsze czasy.

„Lit: złoto przyszłości” Łukasza Bednarskiego

Pasjonująca opowieść o licie – surowcu, który napędza produkcję baterii. Autor zgrabnie splata naukowe fakty z historiami gigantów biznesu i państw, które rzucają się w wir walki o dominację. Pokazuje, jak ten niepozorny pierwiastek zmienia globalną gospodarkę i geopolitykę, stając się symbolem technologicznego przełomu oraz ekologicznych dylematów XXI wieku. Książka Onepress/Helion otwiera oczy na nową erę energii.

„Pieniądze albo życie” Agaty Gąsiorowskiej i Katarzyny Sroczyńskiej

Publikacja Smaku Słowa jest pełna danych badawczych, ale nie dajmy się zwieść. To nie sucha teoria, ale żywa opowieść o pieniądzach, które czasem przejmują stery naszego życia. Autorki z detektywistycznym zacięciem tropią, jak finanse mieszają nam w emocjach, relacjach i wyborach. A przy okazji rzucają bombę: edukacja finansowa to temat, który za często zamiatamy pod dywan. Gotowi na szybką podróż po świecie pieniędzy?

„Porozmawiajmy o inflacji” Stephena E. Kinga 

Prawdziwy skarb dla każdego, kto chce ogarnąć, o co chodzi z tym całym wzrostem cen. W niezwykle przystępnym przewodniku od Copernicus Center Press autor rozprawia się z 14 pytaniami, rozkładając inflację na czynniki pierwsze – skąd się bierze, co nam robi i jak ją okiełznać. Zagląda w przyczyny i skutki, przywołuje dane historyczne, a do tego serwuje świeże spojrzenie na obecny rollercoaster rynków finansowych. 

„Siła empatii” Gillian Tett 

Empatia, a nie technologia zdominuje rynek pracy przyszłości – przekonuje Gillian Tett, antropolożka i dziennikarka, w książce wydanej przez Copernicus Center Press. To fascynująca podróż przez wielokulturowy świat biznesu i życia, gdzie kluczem do sukcesu oraz głębszych relacji okazuje się sztuka wsłuchania się w emocje i myśli innych. Empatia to supermoc, którą warto obudzić.

Biznesowa Książka Roku: nagrodzimy najbardziej wartościowe inspirujące i praktyczne tytuły

Biznesowa Książka Roku to konkurs, w którym redakcja „Pulsu Biznesu” wyróżnia najlepsze publikacje biznesowo-ekonomiczne. Pierwsza edycja dotyczy pozycji, które ukazały się na polskim rynku w 2024 roku. Od października do 17 stycznia ponad 40 wydawców zgłosiło nam 82 tytuły w trzech kategoriach konkursowych: książka naukowa, książka popularnonaukowa (publicystyczna) i książka poradnikowa.

Z zadaniem wyłonienia spośród nich wyjątkowych publikacji zmierzyła się komisja złożona z ekspertów biznesu i dziennikarzy „Pulsu Biznesu”, którzy ocenili zgłoszone książki pod kątem merytoryki, walorów dydaktycznych, oryginalności i praktyczności.

Nominacje uzyskało 19 tytułów: sześć w kategorii książka naukowa, siedem w kategorii książka popularnonaukowa i sześć w kategorii poradników.

W kategorii książka naukowa w skład jury weszli: prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes honorowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Ignacy Morawski, zastępca redaktora naczelnego i główny ekonomista „Pulsu Biznesu”.

Książki w kategorii popularnonaukowej oceniali: Wojciech Chmielarz, pisarz, laureat Nagrody Wielkiego Kalibru i Wielkiego Kalibru Czytelników, Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte, Mirosław Konkel, dziennikarz „Pulsu Biznesu”.

Członkowie komisji, których zadaniem było wytypowanie najbardziej inspirujących poradników, to: Przemysław Barankiewicz, szef domu maklerskiego Finax na Polskę, wiceprezes CFA Society Poland Consulting, Michał Kanarkiewicz, popularyzator gry w szachy, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting, Karolina Guzińska, dziennikarka „Pulsu Biznesu”.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 27 marca.

Zapraszamy do przeczytania rozmów z jurorami konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii popularnonaukowej

Wojciech Chmielarz, pisarz, laureat Nagrody Wielkiego Kalibru i Wielkiego Kalibru Czytelników

Nie traktujmy książki jak inwestycji

Dobra literatura to nie tylko źródło wiedzy, ale i chwila wytchnienia – uczy, a przy tym pozwala się zrelaksować i odpocząć – przekonuje Wojciech Chmielarz, mistrz kryminału. Czytaj więcej...

Julia Patorska, partnerka w Deloitte

Rzetelna wiedza potwierdzona badaniami

Wysokiej jakości książki biznesowe pełnią ważną rolę w kształceniu liderów, dostarczając cennej wiedzy i inspiracji z różnych dziedzin – twierdzi Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte. Czytaj więcej...

Pełne głębi i inspiracji – poznaj sześć wyjątkowych tytułów, które trafiły do finału konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii poradnikowej

Sześć niezwykłych poradników

Literatura poradnikowa bywa banalna i przewidywalna, lecz tytuły zgłoszone do BKR są inne. To prawdziwe perełki – pełne głębi, inspiracji i praktycznej mądrości. Czytaj więcej...

Zapraszamy do przeczytania rozmów z jurorami konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii poradnikowej

Michał Kanarkiewicz, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting

Traktujmy książki poradnikowe jak szwedzki stół

Oryginalność, angażująca historia, udokumentowane źródła – Michał Kanarkiewicz, popularyzator gry w szachy, właściciel firmy Kanarkiewicz Strategy Consulting i juror w konkursie na Biznesową Książkę Roku, mówi m.in. o tym, jak wybrać dobry poradnik. Czytaj więcej...

Przemysław Barankiewicz, szef domu maklerskiego Finax na Polskę

Dzięki powieściom zająłem się finansami

Literatura piękna jest kopalnią inspiracji inwestycyjnych – uważa Przemysław Barankiewicz, juror w konkursie na Biznesową Książkę Roku, szef domu maklerskiego Finax na Polskę, wiceprezes CFA Society Poland Consulting. Czytaj więcej...

Zasługujące na uwagę – poznaj sześć niezwykłych tytułów, które trafiły do finału konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii nauka

Strategiczne narracje Chin, historyczne zmagania z industrializacją czy związek nierówności dochodowych ze wzrostem gospodarczym. To wybrane tematy poruszane przez autorów książek nominowanych do nagrody Biznesowa Książka Roku w kategorii Książka naukowa. Czytaj więcej...

Zapoznaj się z opinią jurorów konkursu na Biznesową Książkę Roku 2024 w kategorii nauka na temat cech dobrej książki naukowej. Zapraszamy!

prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka, prezes honorowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego

Sztuką jest pisać prosto o rzeczach złożonych

Dobra książka naukowa powinna być napisana w sposób przyjazny dla czytelnika. Ważne jest, aby jej treść była zrozumiała nie tylko dla wąskiej grupy specjalistów z danej dziedziny, ale także dla osób spoza niej. Czytaj więcej...

dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Dobra książka – naukowa, lecz przystępna

Biorąc pod uwagę merytorykę, dobra książka naukowa to taka, która porusza temat ważny z punktu widzenia nauki albo praktyki gospodarczej. Powinna też – co bardzo ważne – przedstawiać najnowszą wiedzę z danej dziedziny, aktualne koncepcje i teorie. Czytaj więcej...