Szkla.com stawia na maszyny

opublikowano: 21-02-2019, 22:00

Największy w Polsce e-sklep z soczewkami kontaktowymi tworzy sieć soczewkomatów. Może je rozstawić także za granicą

Pogarszający się wzrok Polaków, którzy wlepiają oczy w ekrany komputerów i smartfonów, to dobra wiadomość dla sprzedawców soczewek kontaktowych. Wartość rynku co roku rośnie w tempie dwucyfrowym, a firmy z branży zwiększają inwestycje. Szkla.com, największy w kraju e-sklep z soczewkami, postanowiły zainwestować w stworzenie sieci soczewkomatów — samodzielnie zaprojektowanych maszyn vendingowych, których budowę powierzono spółce Ideaflex.

Szkla.com, spółką, którą kieruje Mateusz Matula, większość
sprzedaży generuje w internecie, ale chce dotrzeć też za pomocą maszyn do
klientów, którzy soczewki wolą kupować osobiście. Spółka, która robiła przymiarki
do giełdy lub pozyskania inwestora finansowego, na razie reinwestuje zyski, ale
nie wyklucza partnerstwa.
Zobacz więcej

SPOJRZENIE W PRZYSZŁOŚĆ:

Szkla.com, spółką, którą kieruje Mateusz Matula, większość sprzedaży generuje w internecie, ale chce dotrzeć też za pomocą maszyn do klientów, którzy soczewki wolą kupować osobiście. Spółka, która robiła przymiarki do giełdy lub pozyskania inwestora finansowego, na razie reinwestuje zyski, ale nie wyklucza partnerstwa. Fot. TP

— W internecie sprzedajemy soczewki od 15 lat i osiągnęliśmy w tym czasie pozycję lidera — mamy około jednej trzeciej rynku. Od kilku lat budowaliśmy też obecność w kanale offline, otwierając wyspy w galeriach handlowych, a potem także salony optyczne. Teraz tworzymy sieć soczewkomatów — już działa ich ponad 30, a do końca roku może być około 80 — mówi Mateusz Matula, współzałożyciel i prezes spółki Szkla.com.

W podobnym tempie — 70-80 maszyn rocznie — soczewkomaty mają być rozstawiane w 2020 r. Spółka nie wyklucza też, że stworzy sieć w którymś z krajów ościennych lub odpłatnie udostępni technologię partnerowi z innego rynku.

Rosnący rynek

Rynek soczewek kontaktowych w Polsce jest wart ponad 300 mln zł i w 2018 r. wzrósł o 11,3 proc. Tymczasem Szkla.com w 2017 r. (ostatnie dostępne dane) miały 87 mln zł przychodów, co oznacza, że w ciągu 5 lat podwoiły biznes.

— Nadal rośniemy w tempie dwucyfrowym. Soczewki sprzedajemy głównie przez internet klientom z Polski, która odpowiada za ponad 80 proc. naszych przychodów. Mamy też jednak biura w Rumunii, Czechach, na Węgrzech i Litwie, a e-sklepy obsługiwane z Polski funkcjonują również w Wielkiej Brytanii, Niemczech i kilku innych krajach — mówi Mateusz Matula.

Z soczewek kontaktowych w Polsce korzysta około 0,9 mln osób.

— To 2-3 proc. populacji, czyli znacznie mniej niż w Europie Zachodniej, gdzie soczewek używa nawet 15 proc. społeczeństwa, nasz rynek ma więc duży potencjał wzrostu. Polacy częściej niż mieszkańcy krajów zachodnich kupują soczewki miesięczne i dwutygodniowe, ale trend przechodzenia na produkty jednodniowe jest wyraźny i odpowiadają one już za 20-25 proc. wartości rynku — mówi Mateusz Matula.

Sprzedaż soczewek w Polsce dzieli się mniej więcej po równo między internet i kanał stacjonarny, a oprócz e-sklepów silną pozycję rynkową mają salony optyczne i drogerie.

— Zdecydowaliśmy się na budowę sieci soczewkomatów, bo jest duża grupa klientów, którzy chcą kupić soczewki czy niezbędne do ich użytkowania akcesoria od ręki, o dowolnej porze i bez konieczności wizyty w salonie optycznym. Osoby, które potrzebują wsparcia w wyborze soczewek czy oprawek, nadal będą korzystać z oferty salonów, gdzie świadczymy bardziej kompleksowe usługi i badamy wzrok klientów — mówi Mateusz Matula.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Cięcie kosztów

Kilka e-sklepów z soczewkami buduje mocną obecność poza internetem — np. Avenir Medical, właściciel sklepu Twoje Soczewki, ma blisko 60 punktów stacjonarnych i chce rozwijać się w modelu franczyzowym. Szkla. com do tej pory inwestowały przede wszystkim w wyspy w galeriach handlowych, ale teraz spółka ma już tylko pięć punktów tego typu.

— Koszt postawienia soczewkomatu jest porównywalny z kosztem uruchomienia wyspy w galerii, natomiast potem funkcjonowanie jest dużo tańsze: nie wymaga szkolenia pracowników, płacenia pensji i wyższych czynszów. Maszyna dużo szybciej zarabia na siebie, a dzięki spięciu z naszym systemem informatycznym i aplikacją na smartfony pozwala dobrze obsłużyć klienta — mówi prezes Szkla.com.

Spółka jest kontrolowana przez Mateusza Matulę i Jacka Młodawskiego. Wspólnicy, którzy poznali się na studiach informatycznych w Krakowie, a potem razem pracowali w Irlandii, kilka razy zastanawiali się nad pozyskaniem inwestora.

— Rozważaliśmy debiut na giełdzie, prowadziliśmy też zaawansowane rozmowy z funduszami inwestycyjnymi, ale za każdym razem dochodziliśmy do wniosku, że nie chcemy oddawać kontroli nad spółką, a inwestycje jesteśmy w stanie finansować samodzielnie. Tak sfinansowaliśmy prace rozwojowe nad soczewkomatami i zakup pierwszej partii 50 maszyn. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości pozyskamy inwestora, maszyny możemy też w razie potrzeby leasingować — mówi Mateusz Matula.

Maszyna dźwignią handlu

Automaty vendingowe to na rynku żadna nowość, ale w ostatnich latach rośnie popularność maszyn, które połączone są systemem informatycznym i służą np. do odbioru zakupów zrobionych w internecie. Na polskim rynku pionierem i twórcą trendu była grupa Integer.pl, która dekadę temu zaczęła rozstawiać w dużych miastach paczkomaty. Dziś w całym kraju są ich ponad 4 tys. Na fali ich popularności w mniejszej skali eksperymentowano z podobnymi urządzeniami dla innych segmentów rynku. W 2014 r. Integer wspólnie z pralniami 5aSec uruchomił pralniomaty, które jednak przestały w ubiegłym roku świadczyć usługi dla klientów indywidualnych. Kilka prób wejścia na rynek zaliczyły też maszyny, umożliwiające odbiór zakupów spożywczych zamówionych w internecie. Firma Coolomaty najpierw stawiała je we współpracy z Almą, a teraz działa wspólnie m.in. z Auchan, Frisco.pl oraz Piotrem i Pawłem. Jesienią ubiegłego roku lodówkomaty rozstawił z kolei Integer.

Wyjaśnienie:
W pierwotnej wersji artykułu błędnie wskazano, że za produkcję soczewkomatów odpowiadają "konstruktorzy paczkomatów InPostu". Tymczasem soczewkomaty zaprojektowała i zbudowała spółka Ideaflex.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy