Szlaban na monopol PKP PLK

opublikowano: 08-11-2017, 22:00

Urząd antymonopolowy kwestionuje zasady wdrożenia kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem. Kolejarze zapowiadają wprowadzenie zmian.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP Polskim Liniom Kolejowym (PLK), które zarządzają 95 proc. sieci torów. Obawia się, że spółka mogła bezprawnie wykorzystywać pozycję rynkową w relacjach z potencjalnymi dostawcami. „Urząd zakwestionował postanowienia, które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK” — napisano w komunikacie urzędu antymonopolowego. Według urzędu dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury, nie może oferować podzespołów i technologii nie tylko PLK, ale także innym firmom realizującym kontrakty na budowę, remont czy modernizację infrastruktury kolejowej. „Zakwestionowano regulacje ograniczające maksymalną granicę odszkodowania w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest przedmiotem wniosku. Zastrzeżenia budzi również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe u osób trzecich w wyniku badań eksploatacyjnych” — twierdzi także UOKiK.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

Konkurencję mogą również ograniczać postanowienia procedury powodujące jej zawieszenie, w przypadku kiedy dostawca wystąpi z jakimikolwiek skargami lub roszczeniami. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, zapewnia, że spółka opracowała już zapisy procedury, które zagwarantują właściwe relacje z potencjalnymi dostawcami, by nie było wątpliwości dotyczących wykorzystywania pozycji rynkowej zarządcy.

— Możliwość zawieszenia będzie związana ze skargami i roszczeniami dotyczącymi wyłącznie danego postępowania. Taka była intencja zapisu w procedurze. Obecnie PKP PLK sformułowały go jednoznacznie, więc nie będzie już budził podejrzeń dotyczących możliwości wykorzystania pozycji monopolisty — twierdzi Mirosław Siemieniec. Spółka opracowała także zapisy zapewniające ponoszenie odpowiedzialności w przypadku ewentualnych roszczeń w zależności od stopnia winy podmiotu zaangażowanego w proces dopuszczenia. Zniesiona zostanie granica odszkodowania w przypadku roszczenia związanego z procesem dopuszczenia oraz wyłączna odpowiedzialność potencjalnego dostawcy za szkody powstałe u osób trzecich. PKP PLK zapewniają, że zmiany będą wprowadzone już w listopadzie 2017 r. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Szlaban na monopol PKP PLK