Urząd antymonopolowy kwestionuje zasady wdrożenia kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem. Kolejarze zapowiadają wprowadzenie zmian.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP Polskim Liniom Kolejowym (PLK), które zarządzają 95 proc. sieci torów. Obawia się, że spółka mogła bezprawnie wykorzystywać pozycję rynkową w relacjach z potencjalnymi dostawcami. „Urząd zakwestionował postanowienia, które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK” — napisano w komunikacie urzędu antymonopolowego. Według urzędu dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury, nie może oferować podzespołów i technologii nie tylko PLK, ale także innym firmom realizującym kontrakty na budowę, remont czy modernizację infrastruktury kolejowej. „Zakwestionowano regulacje ograniczające maksymalną granicę odszkodowania w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest przedmiotem wniosku. Zastrzeżenia budzi również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe u osób trzecich w wyniku badań eksploatacyjnych” — twierdzi także UOKiK.