Szukanie pomysłu na aranżację biura

Gorące biurka, podział na strefy, dbałość o komfort i prywatność pracownika — to tylko niektóre tendencje dominujące w aranżacji biur.

Wszelkie zmiany, które wiążą się z zupełnie nowymi sposobami aranżacji miejsc pracy, wynikają z przekonania o kluczowym wpływie odpowiedniego zagospodarowania przestrzeni biurowej na funkcjonowanie i efektywność pracowników. — Najważniejszą tendencją w aranżacji biur jest postawienie w centrum potrzeb pracownika. Ergonomia i elastyczność stanowiska pracy są nowymi podstawowymi warunkami — mówi Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor marki i członek zarządu Mikomax Smart Office.

WYZWANIE:
Zobacz więcej

WYZWANIE:

Zmiana przestrzeni wiąże się z jej demokratyzacją — brak przypisanego biurka obejmuje także kadrę zarządzającą. Uniemożliwia to menadżerom ten rodzaj kontroli, który polega na mierzeniu efektywności pracowników poprzez ilość czasu spędzanego przy biurku — mówi Karina Kreja, zastępca dyrektora działu doradztwa budowlanego, liderka strategii środowiska pracy w CBRE. ARC

Co dzień gdzie indziej

Wielu pracowników nie od razu zaakceptowało nowe pomysły. Kiedy w Polsce zaczęto wprowadzać popularne już na świecie rozwiązania, wydawały się one raczej przeszkadzać niż pomagać zatrudnionym. Tak myślano choćby o pomyśle tzw. gorących biurek.

— Takie zmiany wielu naszym pracownikom wydawały się rewolucyjne. Tradycyjnie własne biurko uznawane jest za oznakę statusu, a nasze miejsce pracy ma świadczyć o tym, jaką pozycję zajmujemy w firmowej hierarchii. W nowym biurze każdy pracownik niezależnie od stażu pracy czy stanowiska, jakie zajmuje, nie ma własnego, stałego biurka. Jednocześnie każdy ma dostęp do jednoosobowych pomieszczeń, gdzie może w ciszy skoncentrować się nad wymagającymi zadaniami — mówi Karina Kreja, zastępca dyrektora działu doradztwa budowlanego, liderka strategii środowiska pracy w CBRE.

Założeniem takiego modelu jest stworzenie stref dostosowanych do różnego rodzaju aktywności i potrzeb konkretnego zespołu — strefy pracy cichej, miejsca do rozmów telefonicznych czy pracy zespołowej. Pracownicy codziennie wybierają takie stanowisko, które najlepiej odpowiada ich potrzebom i zaplanowanym zadaniom.

Na własnej skórze

Odejście od przypisanych poszczególnym pracownikom stanowisk pracy na rzecz stref dopasowanych do różnych form aktywności to model, który na świecie wdraża coraz więcej firm. Przykładem może być firma Lego, która postawiła na takie rozwiązanie w swojej nowej londyńskiej siedzibie. W Polsce takie rozwiązania wprowadza się w bardzo przemyślany sposób. Jako pierwsze zdecydowały się je zastosować firmy doradcze, które potem wykorzystają własne doświadczenie, aranżując biura swoim klientom. Tak zrobiły m.in. CBRE, Skanska i Colliers.

— Chcąc lepiej doradzać, musieliśmy sprawdzić nowe rozwiązania na własnej skórze. Bardzo dużo czasu poświęciliśmy na prace koncepcyjne. Przed przystąpieniem do projektowania przeprowadziliśmy badania i rozmowy z pracownikami. Zależało nam na stworzeniu przyjaznego i elastycznego miejsca pracy, które będzie dostosowywać się do bieżących potrzeb pracowników i klientów — podkreśla Monika Rajska- Wolińska, partner zarządzający Colliers International.

Zaangażowany pracownik

Skoro to pracownik stoi w centrum zainteresowania twórców biur, powinien mieć znaczący wkład w jego aranżację. Wielu właścicieli firm decyduje się ostatnio na rozmowy z pracownikami o ich pomysłach na organizację biura, szuka również rozwiązań służących poprawie ich komfortu i zdrowia. Oczekiwania pracowników bywają różne, od zupełnie podstawowych po zupełnie niemożliwe do zrealizowania, choćby ze względów finansowych. Właśnie ten ostatni aspekt szczególnie interesuje właścicieli firm, którzy wiedzą, że nie ominie ich przearanżowanie siedziby. Firma CBRE przygotowała specjalny poradnik, który pokazuje, jak policzyć koszty przebudowy biura zgodnie z nowymi tendencjami. Do jego opracowania posłużył typowy model biura o wielkości 1 tys. mkw., w którym pracuje 95 osób.

— W podręczniku porównaliśmy dwa warianty aranżacji tradycyjny i elastyczny. W wariancie tradycyjnym przewidziano stałe stanowiska pracy w gabinetach oraz pomieszczeniach typu open space dla wszystkich pracowników. Natomiast w koncepcji biura elastycznego zmniejszono liczbę stanowisk. Badania aktywności pracowników oraz wykorzystania przez nich infrastruktury biurowej wskazują, że biurka są średnio zajmowane każdego dnia w 80 proc. W elastycznym układzie zaproponowaliśmy więc 78 biurek dla 95 użytkowników. Mniej biurek oznacza mniej wydanych pieniędzy. Inne kluczowe założenia przyjęte w koncepcji elastycznego biura to większy udział tymczasowych jednostek, takich jak małe salki konferencyjne, pokoje do cichej pracy, gorące biurka, a także stworzenie przestrzeni wspólnej.

 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Szukanie pomysłu na aranżację biura