Tajemnice cenników nowych aut [PODCAST]

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-04-12 06:00
zaktualizowano: 2024-04-12 08:47

Jeszcze dwa lata temu średnia cena nowego auta osobowego w Polsce nie przekraczała 150 tys. zł. Obecnie to prawie 30 tys. zł więcej. Goście „PB do słuchania” wyjaśnią, dlaczego ceny rosną i czy to rzeczywiście oznacza, że za samochody płacimy więcej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowe auta drożeją z miesiąca na miesiąc. Analizę podwyżek przygotował dla „PB do słuchania” Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Udowadniamy, że cena cenie nierówna i że podwyżki są znacznie niższe. Kolejny gość naszego podcastu, Maciej Kilim, menedżer, który w spółce Toyota Central Europe odpowiada m.in. za tworzenie cenników nowych modeli, opowie, jak to się robi i czy to możliwe, żeby właściciel małego miejskiego auta sponsorował właściciela ogromnego SUV-a. Będzie też o tym, kiedy i jakie samochody znikną z rynku (lub drastycznie podrożeją), a także o ile podrożała kolejna generacja jednego z bestsellerów Toyoty – modelu C-HR.

Katarzyna Siwek, analityk platformy Carsmile, opowie natomiast o rekordach – tym razem niskich cen. Ile trzeba wydać miesięcznie, żeby wynająć najtańsze nowe auto i jak wzrosły koszty wynajmu najtańszych aut w ostatnich latach – zadaję jej m.in. takie pytania. Rozmawiamy też o rabatach, na jakie można liczyć u dilerów (warto posłuchać, bo często są to wartości dwucyfrowe).

Natomiast Andrzej Musiał, dyrektor w dziale consultingu w KPMG w Polsce, mówi o innej ciekawej tendencji. Z najnowszego raportu KPMG wynika, że już za sześć lat nawet siedem na 10 nowych samochodów trafi do klientów nie za pośrednictwem tradycyjnych dilerów, lecz kanałem online. Czy to wypłynie na cenę aut? Poruszamy wspólnie jeszcze jeden wątek. Zmienia się nie tylko to, ile płacimy, ale również za co i jak. Tę rozmowę polecam szczególnie.

Na koniec Jakub Faryś, szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, mówi czy (i jak) pojawienie się w ofertach tańszych aut chińskich producentów zmieni cennikowy obraz naszego rynku motoryzacyjnego. Serdecznie zapraszam.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

Goście:

0'57" Wojciech Drzewiecki – o cenach i indeksach

6'38" Maciej Kilim – o karach za emisję 17'23"

Katarzyna Siwek – o najtańszych autach 26'53"

Andrzej Musiał – o samochodach jak smartfony

36'09" Jakub Faryś – o chińskim smoku