Teleinformatyce brakuje pracowników

opublikowano: 02-03-2020, 22:00

Co druga firma ICT w Polsce ma trudności z rekrutacją specjalistów. Nadzieją są Ukraińcy.

Można się pocieszać, że jesteśmy w lepszej sytuacji niż wiele państw UE. Optymiści przywołują dane Eurostatu, według których wystarczającej liczby fachowców nie ma aż 58 proc. europejskich przedsiębiorstw z sektora teleinformatycznego (ang. Information and Communication Technologies — ICT), a w Polsce wskaźnik ten wynosi tylko 46 proc. Ale partykuła „tylko” jest jednak nie na miejscu. Bądź co bądź problemy kadrowe w Polsce zgłasza niemal co drugi pracodawca ICT.

Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy, zwraca uwagę, że krajowe firmy teleinformatyczne padły ofiarą klęski urodzaju. Biznes przechodzi transformację cyfrową, co wiąże się z coraz większą liczbą zleceń, często dobrze płatnych. To mogłoby radować dostawców ICT, ale nie w sytuacji, gdy — mówiąc kolokwialnie — nie ma kim robić projektów.

— Niemcy zatrudniają w sektorze ICT prawie trzy razy więcej osób, a wartość inwestycji w branży nawet siedmiokrotnie przewyższa naszą. Nie zmienia to faktu, że w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Polska jest jednym z liderów sektora. To zaś niesie ze sobą kłopoty z obsadzeniem wakatów — tłumaczy Krzysztof Inglot.

Dodaje, że w Polsce problem będzie się nasilał. Zgodnie z rządowymi prognozami wielkość zatrudnienia w ITC wyniesie w 2026 r. około 550 tys. osób. Dla porównania: w 2014 r. było to 315 tys. fachmanów. Gdzie szukać rezerw? Jednym z miejsc są szkoły kodowania.

— Zawodu informatyka czy programisty nie trzeba reklamować. Wybierając tę ścieżkę kariery, młodzi wiedzą, że mogą liczyć na dobre zarobki i ciekawe zadania. Dlatego chętnych do nauki języków Java czy Python z pewnością nie zabraknie — uważa szef Personnel Service.

Ale nawet coraz lepsza edukacja programistyczna nie wystarczy, by obsadzić stanowiska koderów, testerów czy backendowców.

— Zważywszy na lukę demograficzną, polscy specjaliści to za mało. Trzeba stworzyć system zachęt dla ekspertów z innych krajów. Warunkiem koniecznym jest odpowiednia polityka migracyjna, nastawiona na przyciąganie talentów. Duże nadzieje wiążemy z programistami zza wschodniej granicy — twierdzi Krzysztof Inglot.

20,5 MLD USD Tyle w 2019 r. wydała Polska na ICT. Większymi nakładami w naszym regionie może pochwalić się tylko Rosja (47 mld USD).

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane