Telematyka w sukurs przewoźnikom

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-04-09 20:00

Jak uniknąć problemów, które skutkują dostawami po terminie? Firmom transportowym pomóc mogą rozwiązania telematyczne.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak przewoźnicy mogą zwiększyć swoją konkurencyjność?
  • Jakich błędów powinni unikać?
  • W czym pomoże im telematyka?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firmy transportowe mierzą się ostatnio z wieloma problemami. Doskwiera im osłabienie popytu i rosnące koszty działalności.

– W tak trudnych warunkach warto korzystać z narzędzi, które ułatwią funkcjonowanie i zapewnią przewagi konkurencyjne – radzi Tomasz Czyż, ekspert z firmy Inelo, która dostarcza rozwiązania dla transportu.

Dodaje, że w przypadku przewoźników ważna jest przede wszystkim terminowość dostaw. Pokazuje ona, ile usług transportowych zostało zrealizowanych w założonych przez zleceniodawcę ramach czasowych. W raportach dotyczących efektywności transportu wskaźnik ten często określany jest skrótem OTD - pochodzi on od angielskich słów on time delivery. Na jego podstawie określa się poziom wydajności i niezawodności świadczonych usług przewozowych.

– Wielu zleceniodawców wnikliwie analizuje raporty spółek transportowych, a utrzymanie wysokiego poziomu terminowości dostaw często decyduje o kontynuacji współpracy z przewoźnikiem. Z kolei powtarzające się opóźnienia jednej firmy transportowej mogą być szansą dla innej spółki, która wykaże się wysoką terminowością i tym sposobem zyska nowego kontrahenta – tłumaczy Tomasz Czyż.

Potencjalne zagrożenia

Problematyczne może być również nieprecyzyjne wskazanie szacowanego czasu przyjazdu ciężarówki pod wskazany adres. Oprócz tego, że obniża to ocenę efektywności przewoźnika, może też tworzyć wiele komplikacji w miejscu dostawy. Mogą one się pojawić na przykład jeśli towar jest wykorzystywany do produkcji w zakładzie działającym według systemu logistycznego just in time, który polega na synchronizacji łańcucha dostaw z magazynem i zakładem produkcyjnym. W takiej sytuacji przewoźnik może zostać obciążony umownymi karami finansowymi.

Opóźnienia w transporcie drogowym często wynikają z niewłaściwego obiegu informacji. Ewentualne błędy w komunikacji, takie jak np. omyłkowe wprowadzenie do zlecenia transportowego niepoprawnego adresu, daty bądź czasu dostawy, uniemożliwiają terminową dostawę towarów. Z kolei brak stałego nadzoru nad planowanymi czynnościami serwisowymi lub badaniami technicznymi ciężarówek zwiększa ryzyko wystąpienia awarii na drodze, a w konsekwencji opóźnienia w dostawie towaru. Wtedy kluczowym elementem staje się znalezienie mechanika, który szybko naprawi pojazd lub zastąpienie ciężarówki innym, aby dostawa towaru mogła być w ogóle zrealizowana.

Pomoc w trudnej sytuacji

Eksperci Inelo zwracają uwagę, że na rynku dostępne są coraz lepsze narzędzia, które pomagają uniknąć tego typu problemów. Zarządzanie transportem ułatwiają szczególnie dobre rozwiązania telematyczne, które łączą telekomunikację z informatyką i pozwalają na optymalizację tras, monitorowanie zużycia paliwa, a także przewidywanie i zapobieganie awariom pojazdów.

– Kontrolowanie przebiegu trasy ciężarówki wymaga niezawodnych narzędzi telematycznych. Poza nawigacją i komunikacją z dyspozytorem umożliwiają one także przesyłanie skanów dokumentów transportowych oraz dokładne oszacowanie czasu dostawy m.in. na podstawie algorytmu uwzględniającego czas pracy kierowcy oraz analizy warunków drogowych i danych z tysięcy pojazdów ciężarowych korzystających z telematyki wyjaśnia Łukasz Szewczyk, specjalista ds. wdrożeń w Inelo.