Tłok w portach grozi przestojami

Dorota Gąsowska
10-03-2005, 00:00

Porty morskie potrzebują doinwestowania, inaczej niedługo osiągną maksymalny poziom obłożenia i… się zatkają.

W 2005 r. tłok w północnoamerykańskich i europejskich portach nadal będzie sporym problemem światowych spedytorów. Zbyt wysokie obłożenie portów morskich pociągnie za sobą dodatkowe obciążenia, zarówno infrastruktury portowej, jak i połączeń kolejowych.

Luźniej w Europie

W wyniku zatłoczenia północnoamerykańskich portów, statki czekają po kilka dni na rozładowanie. Naturalnie powoduje to opóźnienia w dostawach. To zaś z kolei oznacza wzrost kosztów transportu i producentów, i dostawców. Wykorzystwane są więc trasy alternatywne dla drogi morskiej, czego efektem są dodatkowe problemy w innych miejscach — np. zatłoczone drogi. Uczestnicy rynku źródła problemu szukają w niedoinwestowaniu budynków i wyposażenia portów, często przestarzałej technologii oraz restrykcyjnych procedurach prawa pracy.

Mimo że w Europie sytuacja nie jest jeszcze kryzysowa, przepustowość portów sięga prawie maksimum. Zarządzający portami próbują ratować sytuację. Na przykład w Hamburgu, w celu zwiększenia przepustowości terminali, przewidziano inwestycje sięgające 746 mln EUR, do 2009 r.

Wolą morze

Jednym z efektów problemów z przeładunkami, które dotknęły porty południowego wybrzeża Wielkiej Brytanii, jest zmiana kierunku transportu. Obecnie towary częściej trafiają do takich europejskich miast jak Antwerpia, Rotterdam i Hamburg. Stamtąd ładunek może być przewożony drogą lądową albo stopniowo, partiami, drogą morską do regionalnych portów Wielkiej Brytanii.

W praktyce jednak zatłoczenie na drogach skłania spedytorów do wyboru drugiej opcji. Nie pozostaje to bez konsekwencji — powoduje przede wszystkim ożywienie w krótkodystansowym transporcie morskim. Jednakże na dłuższą metę ta opcja może się nie sprawdzić. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że główne europejskie porty już niedługo osiągną maksymalny poziom nasycenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Tłok w portach grozi przestojami